Skip to main content

Takahaarukan (swingarm) laakeroinnin tarkistus ja vaihto

  1. Irroita takarengas
  2. Irroita takaiskarit
  3. Tartu toisella kädellä takahaarukan takaosaan ja toisella kädellä takahaarukan ja rungon yhtymäkohtaan. Yritä liikuttaa takahaarukkaa sivuttain takimaisella kädellä. Laakereiden välys tuntuu etumaisessa kädessä, liike saattaa tuntua eteen-taakse-liikkeltä. Jos välystä tuntuu on laakerit vaihdettava.
  4. Liikuta takahaarukkaa ylös- ja alaspäin koko sen liikematkan. Haarukan pitäsi liikkua jouhevasti ja ilman tarttuilua. Jos haarukka ei liiku jouhevasti tai se tarttuilee on laakerit vaihdettava.
  5. Laakereiden vaihto
    1. Irroita laakeroinnin suojat molemmin puolin
    2. Tue takahaarukka
    3. Vasemmalla puolella suorista lukkoprikan kynnet ja irroita akseli, oikella puolella irroita mutteri ja akseli.
    4. Irroita takahaarukka moottorista.
    5. Tarkista takahaarukka näkyvien vaurioiden varalta, lommot, taittumat yms. Vaihda haarukka tarvittaessa.
    6. Tarkista kiinnitysreijät kulumisvauroiden varalta.
    7. Tarkista kumiosat repeytymien tai kulumisen varalta ja vaihda tarvittaessa.
    8. Poista laakerit ja stefat ja asenna uudet tilalle.
  6. Kokoa takahaarukka päinvastaisessa järjestyksessä.
  7. Huomioi kuitenkin että käytät uutta lukkoprikkaa ja varmista se asettuu oikein uraansa.
  8. Kiristä akselit ja mutterit momenttiin ensin oikea puoli sitten vasen (vasen akseli 100 Nm, oikea akseli 5,5 Nm ja oikea mutteri 100 Nm)

Lähde: http://www.nic.fi/~aekola/tekniikka.htm