- Tarvitset ainakin 6, 8 ja 17 milliset kuusiokoloavaimet, melko suuren torx-avaimen, paineilmapyssyn sekä normaalit kiintolenkkiavaimet.
Stefan mitat: 38*50*8/10 (minulle tuli 38*50*7/8 ja ainakin muutaman sadan kilometrin jälkee näyttää pysyvän paikoillaan vuotamatta.) Toivottavasti olet hommannut myös pölysuoja(pyyhkijän) sekä O-renkaat paineilmavanteisiin sekä tyhjennysruuviin. öljyä menee 372 ml/putki
- Ota etupyörä irti
- Ota jarrukaliberit irti, irroita myös jarruletkut ja nopeusmittarin vaijeri etuputkista
- Irroita putkien yläpäästä suoja(koriste)tulpat ja löysää isot kuusiokolomutterit (17 mm)
- Poista lokasuoja
- Löysää putkien kiinnitysruuvit (kaksi kuusioruuvia alakolmiossa ja yksi kuusiokantaruuvi yläkolmiossa)
- Vedä putkia vähän alaspäin ja liuta paineilmavanteet sekä niiden alaspäin liukumista estävä rautalankastoppri pois putkesta. älä myöskään hukkaa kumiprikkaa. Tottahan oli myös päästänyt ilmanpaineet putkista pois jottei tule yllätyksiä.
- Irroita putket pyörästä, irroita tyhjennysruuvi alaputkesta (talleta O-rengas, jollei ole uutta) ja pumppaa öljyt joko sankoon tai tallin lattialle.
- Irroita ylämutteri, poista sen alta prikka, putki ja jousi.
- Irroita pölysuojapyyhkijärengas meisselillä vääntäen (varovasti, ettei tule jälkiä eikä pyyhkijä vahigoitu, jollei ole uutta)
- Irroita stefan päällä oleva rautalankarengas.
- Avaa paineilmapyssyllä pumpun alapäässä oleva noin AV 8 mm kuusiokoloruuvi (jollei ruuvi aukea niin tarvitset sitä melko suurta torx-avainta ja paria hylsysarjan pitkää jatkoa, joiden avulla voit pitää sisäputken sisällä olevaa holkkia vastaan. Minulla alaruuvi aukesi pyssyllä ilman vastaanpanemista).
- Nykäise reippaasti sisäputki irralleen alaputkesta, jolloin stefa tulee mukana. Poista vanha stefa sisäputkesta, tarkista liukuhelojen kunto, puhdista vanhat öljyt ja liat pois putkista.
- Aloita kasaus: muista laittaa lyhyt holkki alimmaiseksi alaputkeen, sitten sisäputki, holkki lyhyine jousineen ja alaruuvi paikoilleen.
- Sovita ulkohela paikoilleen, sen päälle prikka ja sitten se uusi stefa (vanhaa stefaa voi käyttää lyöntivälikappaleena uutta paikoilleen paukutettaessa)
- Asenna myös pölysuoja paikoilleen ja kaada öljyt putkeen (372 ml tai 179 mm yläreunasta ilman jousta sisäputki sisäänpainettuna, öljy 15 W)
- Tottahan muistit asettaa poistoruuvin paikoilleen, ettei uudet öljyt ole pitkin tallin lattiaa? 🙂
- Asenna jousi, prikka ja putki sekä ylämutteri paikoilleen.
- Asenna putket kiinni pyörään, älä unohda rautalankastopparia paineilmavanteen alapuolelta äläkä kumiprikaa niiden yläpuolelta
- Muista myös kiristää ylämutterit putkien ollessa paikoillaan, jollet saanut niitä kireälle putkien ollessa irrallaan.
- Asenna jarrukaliperit, pyörä, lokasuoja ja kiinnitä letkut sekä nopeusmittarin vaijeri.
- Tarkista kaikkien ruuvien paikallaolo ja kireys.
- Pumppaa etupäätä useita kertoja ja tarkista ettei uudet stefat vuoda heti. Muista myös testata etujarru ajamaan lähtiessäsi.
- Onnea ja menestystä vain. Minulla meni ensimmäisten stefojen vaihdossa noin 5 tuntia, josta noin 2,5 h kului ihmettelyyn ja avaimien etsiskelyyn, joten stefat voi vaihtaa jopa kolmessa tunnissa. Kiitoksia vielä kerran Petelle, ilman hyvin varusteltua Hiacea ei hommasta olisi tullut mitään.
Lähde: http://www.nic.fi/~aekola/tekniikka.htm