Skip to main content

Etuteleskooppien stefojen vaihto

  1. Tarvitset ainakin 6, 8 ja 17 milliset kuusiokoloavaimet, melko suuren torx-avaimen, paineilmapyssyn sekä normaalit kiintolenkkiavaimet.
    Stefan mitat: 38*50*8/10 (minulle tuli 38*50*7/8 ja ainakin muutaman sadan kilometrin jälkee näyttää pysyvän paikoillaan vuotamatta.) Toivottavasti olet hommannut myös pölysuoja(pyyhkijän) sekä O-renkaat paineilmavanteisiin sekä tyhjennysruuviin. öljyä menee 372 ml/putki
  2. Ota etupyörä irti
  3. Ota jarrukaliberit irti, irroita myös jarruletkut ja nopeusmittarin vaijeri etuputkista
  4. Irroita putkien yläpäästä suoja(koriste)tulpat ja löysää isot kuusiokolomutterit (17 mm)
  5. Poista lokasuoja
  6. Löysää putkien kiinnitysruuvit (kaksi kuusioruuvia alakolmiossa ja yksi kuusiokantaruuvi yläkolmiossa)
  7. Vedä putkia vähän alaspäin ja liuta paineilmavanteet sekä niiden alaspäin liukumista estävä rautalankastoppri pois putkesta. älä myöskään hukkaa kumiprikkaa. Tottahan oli myös päästänyt ilmanpaineet putkista pois jottei tule yllätyksiä.
  8. Irroita putket pyörästä, irroita tyhjennysruuvi alaputkesta (talleta O-rengas, jollei ole uutta) ja pumppaa öljyt joko sankoon tai tallin lattialle.
  9. Irroita ylämutteri, poista sen alta prikka, putki ja jousi.
  10. Irroita pölysuojapyyhkijärengas meisselillä vääntäen (varovasti, ettei tule jälkiä eikä pyyhkijä vahigoitu, jollei ole uutta)
  11. Irroita stefan päällä oleva rautalankarengas.
  12. Avaa paineilmapyssyllä pumpun alapäässä oleva noin AV 8 mm kuusiokoloruuvi (jollei ruuvi aukea niin tarvitset sitä melko suurta torx-avainta ja paria hylsysarjan pitkää jatkoa, joiden avulla voit pitää sisäputken sisällä olevaa holkkia vastaan. Minulla alaruuvi aukesi pyssyllä ilman vastaanpanemista).
  13. Nykäise reippaasti sisäputki irralleen alaputkesta, jolloin stefa tulee mukana. Poista vanha stefa sisäputkesta, tarkista liukuhelojen kunto, puhdista vanhat öljyt ja liat pois putkista.
  14. Aloita kasaus: muista laittaa lyhyt holkki alimmaiseksi alaputkeen, sitten sisäputki, holkki lyhyine jousineen ja alaruuvi paikoilleen.
  15. Sovita ulkohela paikoilleen, sen päälle prikka ja sitten se uusi stefa (vanhaa stefaa voi käyttää lyöntivälikappaleena uutta paikoilleen paukutettaessa)
  16. Asenna myös pölysuoja paikoilleen ja kaada öljyt putkeen (372 ml tai 179 mm yläreunasta ilman jousta sisäputki sisäänpainettuna, öljy 15 W)
  17. Tottahan muistit asettaa poistoruuvin paikoilleen, ettei uudet öljyt ole pitkin tallin lattiaa? 🙂
  18. Asenna jousi, prikka ja putki sekä ylämutteri paikoilleen.
  19. Asenna putket kiinni pyörään, älä unohda rautalankastopparia paineilmavanteen alapuolelta äläkä kumiprikaa niiden yläpuolelta
  20. Muista myös kiristää ylämutterit putkien ollessa paikoillaan, jollet saanut niitä kireälle putkien ollessa irrallaan.
  21. Asenna jarrukaliperit, pyörä, lokasuoja ja kiinnitä letkut sekä nopeusmittarin vaijeri.
  22. Tarkista kaikkien ruuvien paikallaolo ja kireys.
  23. Pumppaa etupäätä useita kertoja ja tarkista ettei uudet stefat vuoda heti. Muista myös testata etujarru ajamaan lähtiessäsi.
  24. Onnea ja menestystä vain. Minulla meni ensimmäisten stefojen vaihdossa noin 5 tuntia, josta noin 2,5 h kului ihmettelyyn ja avaimien etsiskelyyn, joten stefat voi vaihtaa jopa kolmessa tunnissa. Kiitoksia vielä kerran Petelle, ilman hyvin varusteltua Hiacea ei hommasta olisi tullut mitään.

Lähde: http://www.nic.fi/~aekola/tekniikka.htm