varoitus. syytä lukee!!!!
-
- Viestit: 613
- Liittynyt: 17 Loka 2008 22:13
- Moottoripyörä: Yamaha XVS1300 Midnight Star
- Oikea nimi: Vesa Salama
Re: varoitus. syytä lukee!!!!
Tyrwää wrote:"mää tiiän että tän viestiketjun takia alkaa herneitä menneen nennään usseemmalla joita asia ei näytä koskevan/kiinnostavan."
Miksi ketään rupeis mitään nenäsä viljeleen näin tärkeän asia esille tuamisesta? Holjia ovat sanon.
Kiitos Tyrwää!
Miksi ketään rupeis mitään nenäsä viljeleen näin tärkeän asia esille tuamisesta? Holjia ovat sanon.
Kiitos Tyrwää!
Kompetenssin on hyvä olla kohdallaan.
Re: varoitus. syytä lukee!!!!
PÖÖ!
Mä en nyt oikein ymmärrä tätä. Tsekkasin VeeStaarin kanssa pinnat - kiitos vihjeestä TYRVÄÄ - kaikki kunnossa.
petteri "PÖÖ"
Mä en nyt oikein ymmärrä tätä. Tsekkasin VeeStaarin kanssa pinnat - kiitos vihjeestä TYRVÄÄ - kaikki kunnossa.
petteri "PÖÖ"
Re: varoitus. syytä lukee!!!!
Viikon kestänyt pyörättömyys on päättynyt. Drakkarissa nyt uudet pinnat ja uusi nakki takana.
Ensimmäinen " korjaus " eli pinnojen kiristys meni ihan reisille. Huollossa kiristetyt pinnat oli 20 km ajon jälkeen heti irti.
No, tarkempi tutkimus osoitti, että pinnat oli venyneet joten tilattiin uusi pinnasarja.
Nyt pyörä on siis taas oma loistava itsensä, kuin myös kuskikin
Kiitos Kalevan Mp-Huollolle loppujen lopuksi loistavasta palvelusta. Uusi huolto tehtiin siis vain pinnasarjan hinnalla, 130 ekee, työ meni " takuuseen " .
Kiitos Tyrwäälle asian esille tuomisesta. Erittäin hienoa esimerkillistä toimintaa mistä kaikki pinnalliset lajitowerit ovat varmasti kiitollisia
Ensimmäinen " korjaus " eli pinnojen kiristys meni ihan reisille. Huollossa kiristetyt pinnat oli 20 km ajon jälkeen heti irti.
No, tarkempi tutkimus osoitti, että pinnat oli venyneet joten tilattiin uusi pinnasarja.
Nyt pyörä on siis taas oma loistava itsensä, kuin myös kuskikin
Kiitos Kalevan Mp-Huollolle loppujen lopuksi loistavasta palvelusta. Uusi huolto tehtiin siis vain pinnasarjan hinnalla, 130 ekee, työ meni " takuuseen " .
Kiitos Tyrwäälle asian esille tuomisesta. Erittäin hienoa esimerkillistä toimintaa mistä kaikki pinnalliset lajitowerit ovat varmasti kiitollisia
Järki on sydämen ajokoira
Re: varoitus. syytä lukee!!!!
nostetaas tää taas esille. talvella on aikaa kilkutella ja tarkastaa.
Re: varoitus. syytä lukee!!!!
Asiaa! Hyvä topicci Tyrwää! Hyvä että tällainenkin ongelma nostetaan esille!
Vaikka pitäisi aika perusjuttu olla tarkistaa myös pinnat ihan niinkuin kaikki muutkin ruuvit/mutterit/kilkkeet pyörässä niin täällä huomaa että moni ei ole ajatellut tätä.
Kun katsoo pinnavannetta niin pinnathan ovat ohkaista metallia joka on ruuvattu kiinni niin eihän nämä ikuisuutta kestää. Vaan löystyy ja myös katkeaa! Pinnojen löystyessä myös itse vannekehä saattaa vahingoittua/muuttaa muotoa. Mitä taas voi johtaa rengasrikkoihin,pyörälaakeri ym ongelmiin joka kaikki tietää että ei oo hyvä asia.
Samalla kun kolkuttelette niitä pinnoja niin ottakaa kunnon ote taka/eturenkaasta ja ravistele sivuttain, näin voitte myös tarkistaa että ei laakerit myös ovat menneisyyttä. Paras tapa tässä tietysti olis nostaa pyörän pukille mutta pyörän olevan maassa myös onnistuu. Pitää vaan ravistella ja tuntea/katsoa/kuunnella vähän tarkemmin.
Vaikka pitäisi aika perusjuttu olla tarkistaa myös pinnat ihan niinkuin kaikki muutkin ruuvit/mutterit/kilkkeet pyörässä niin täällä huomaa että moni ei ole ajatellut tätä.
Kun katsoo pinnavannetta niin pinnathan ovat ohkaista metallia joka on ruuvattu kiinni niin eihän nämä ikuisuutta kestää. Vaan löystyy ja myös katkeaa! Pinnojen löystyessä myös itse vannekehä saattaa vahingoittua/muuttaa muotoa. Mitä taas voi johtaa rengasrikkoihin,pyörälaakeri ym ongelmiin joka kaikki tietää että ei oo hyvä asia.
Samalla kun kolkuttelette niitä pinnoja niin ottakaa kunnon ote taka/eturenkaasta ja ravistele sivuttain, näin voitte myös tarkistaa että ei laakerit myös ovat menneisyyttä. Paras tapa tässä tietysti olis nostaa pyörän pukille mutta pyörän olevan maassa myös onnistuu. Pitää vaan ravistella ja tuntea/katsoa/kuunnella vähän tarkemmin.
xv 535:n pinnat löystyy myös
hola!
työntelinpä tässä eräänä päivänä xv 535:n vajaan, ja ihmettelin uutta ääntä, takaa kuuluvaa kilahtelua...
sitten hoksasin kokeilla pinnoja -- liki puolet pinnoista oli löysällä, siis väljät (n. ½mm liike)!
kiristelyä varoen, että vanne pysyy linjassaan, ja pian tulevan renkaanvaihdon yhteydessä sitten varsinaisesti rihtaamaan.
1100:sen pinnat on pysyneet tiukalla, renkaanvaihdon yhteydessä 'kilistelin' ne läpi.
vanne ja pinnotus on erilainen - 535:sen pinnat menee vanteen läpi (Tubetype), 1100:sen on kiinni 'kehässä' (Tubeless); liekö tällä sitten merkitystä pinnojen kireyden kestoon...
mm. tuolla on hyvä rihtausohje:
http://www.dansmc.com/spokewheels.htm
eli nämä yhtäaikaa todeksi:
1: keskiö keskelle
2: oikee/vasen heitto pois
3: vanne pyöree eikä soikee
ja sitten vielä sopiva pling-kilinä-tiukkuus... (vaikka joku 440 Hz eli A...)
Ludwig
ps. valuvanteet on helpot -- pinnavanteet hienot, mutta huoltoa vaativat.
turha tästä on numeroa tehdä -- niillä ajellaan jokka pyöräss on ollu!
työntelinpä tässä eräänä päivänä xv 535:n vajaan, ja ihmettelin uutta ääntä, takaa kuuluvaa kilahtelua...
sitten hoksasin kokeilla pinnoja -- liki puolet pinnoista oli löysällä, siis väljät (n. ½mm liike)!
kiristelyä varoen, että vanne pysyy linjassaan, ja pian tulevan renkaanvaihdon yhteydessä sitten varsinaisesti rihtaamaan.
1100:sen pinnat on pysyneet tiukalla, renkaanvaihdon yhteydessä 'kilistelin' ne läpi.
vanne ja pinnotus on erilainen - 535:sen pinnat menee vanteen läpi (Tubetype), 1100:sen on kiinni 'kehässä' (Tubeless); liekö tällä sitten merkitystä pinnojen kireyden kestoon...
mm. tuolla on hyvä rihtausohje:
http://www.dansmc.com/spokewheels.htm
eli nämä yhtäaikaa todeksi:
1: keskiö keskelle
2: oikee/vasen heitto pois
3: vanne pyöree eikä soikee
ja sitten vielä sopiva pling-kilinä-tiukkuus... (vaikka joku 440 Hz eli A...)
Ludwig
ps. valuvanteet on helpot -- pinnavanteet hienot, mutta huoltoa vaativat.
turha tästä on numeroa tehdä -- niillä ajellaan jokka pyöräss on ollu!
- tyrwää
- Viestit: 388
- Liittynyt: 08 Loka 2008 09:05
- Moottoripyörä: Yamaha Virago 750 vm.96. mopoilua v. 1968
- Oikea nimi: jokke mäkinen
Re: varoitus. syytä lukee!!!!
mitähän toi viimenen rivi oikein tarkottaa? ludwik
annoin pikkurillin, mutta piru vei koko miehen
Re: varoitus. syytä lukee!!!!
sitä että jos on valuvanteet niin ajellaan niillä, ja jos on pinnavanteet niin sitten niillä. molemmat on hyvät, ja niillä on puolensa. harva kai meistä valitsee pyörää pelkästään vannetyypin perusteella?
tässä aiemmissa posteissa joillain lienee ollut vaikeuksia niitä erottaa toisistaan kun pinnojen kiristysjutussa pitää puhua valuvanteista...
että semmosta.
Ludwig
tässä aiemmissa posteissa joillain lienee ollut vaikeuksia niitä erottaa toisistaan kun pinnojen kiristysjutussa pitää puhua valuvanteista...
että semmosta.
Ludwig
-
- Viestit: 611
- Liittynyt: 25 Joulu 2009 12:05
- Yccf:n luottamustoimet: Länsi-Suomen Kuvernöörineuvoston varsinainen jäsen 2010-2013. Länsi-Suomen Varakuvernööri 2015-2017. Pr-vastaava 2017-2019. Puheenjohtaja 2017-2019.
- Moottoripyörä: Yamaha XV1900
Re: varoitus. syytä lukee!!!!
Tulipa kilkuteltua ja nipsaus jotain kiristettyäkin
Pyörä pyörässä pyörii...
Re: varoitus. syytä lukee!!!!
Aivan totta! Itse ostin belgiasta `vähän ajetun` virago 535 jossa molemmissa vanteissa oli pinnat aivan löysät,käsin pystyi niitä heiluttelemaan.Ajossa se ilmeni omituisena pompotuksena ja luulin vian olevan renkaassa mutta rengas liikkeessä vika sitten heti löytyi,onneksi!