VIRAGO 535:N ETUISKAREIDEN PAINEET ?
VIRAGO 535:N ETUISKAREIDEN PAINEET ?
hivenen tuossa aikaisempia kirjoituksia lueskelleena olen huomioinut, että kukaan ei ole ottanut kantaa etupään ilmanpaineisiin.. vai onkaanko siellä? Nimittäin; omassa katiskassani on putkien yläpäässä venttiililliset nastat ikäänkuin paineilmaa varten. Lienekköhän tuohon vaihdettu joskus etupää vai minkälaista peliä ? Kyseessä 535 vm -90. Loppusyksystä ajelin ilmamittarille ja turautin kokeeksi painetta; selkeästi keula jämäköity. Mitähän tuota tuumitte asiasta ?
Re: VIRAGO 535:N ETUISKAREIDEN PAINEET ?
ne ei ole alkuperäiset etuiskarit, omassani virago vm96 on jouset,öljyt etuiskarien sisällä.
Re: VIRAGO 535:N ETUISKAREIDEN PAINEET ?
Moro !
Viragoissa XV 750 ja 1100 on ns. ilmakeula,eli etuiskareissa on ilmapussi. Lisäksi rakenteesta löytyy jouset ja öljyä. Samanlainen rakenne on ilmeisesti myös Virago 535, eli moposi keulaa ei ole vaihdettu.
Ilmanpaineen lisääminen etuiskareihin vaikuttaa enemmän jouston loppupäähän, koska ilmajousi on progressiivinen.
Jäykemmät jouset sen sijaan lisäävät jousivakiota lineaarisesti myös jouston alkupäässä, jolloin saadaan painumat kohdalleen. Siksi jousien vaihtaminen on oikeampi tapa jäykentää keulaa. Mutta jos nyt pitäydytään ilman lisäämisessä etuiskariin, niin:
Paine Viragon etuiskareissa on 0,4 - 0,8 bar. Fillarikaupasta voi ostaa mittarilla varustetun käsipumpun, joka on tarkoitettu joustohaarukoiden ja takaiskareiden paineensäätöön. Voisi toimia tässäkin. Hyvällä painemittarilla mittaat paineen, pumppaat käsipumpulla muutaman pumpullisen ( 0,5 bar ? ) , ja alat laskea ilmanpainetta kohdilleen.Eli kun olet tyytyväinen keulan jäykkyyteen. Huoltoaseman rengaspainemittari on liian karkea yleensä, voi se silläkin jotenkin onnistua, riippuen mittarista. Tosi tarkkaan sama paine molempiin putkiin.Liian suuri paine rikkoo ilmapussin putkissa ja stefat innostuu vuotamaan.
Pecca
Viragoissa XV 750 ja 1100 on ns. ilmakeula,eli etuiskareissa on ilmapussi. Lisäksi rakenteesta löytyy jouset ja öljyä. Samanlainen rakenne on ilmeisesti myös Virago 535, eli moposi keulaa ei ole vaihdettu.
Ilmanpaineen lisääminen etuiskareihin vaikuttaa enemmän jouston loppupäähän, koska ilmajousi on progressiivinen.
Jäykemmät jouset sen sijaan lisäävät jousivakiota lineaarisesti myös jouston alkupäässä, jolloin saadaan painumat kohdalleen. Siksi jousien vaihtaminen on oikeampi tapa jäykentää keulaa. Mutta jos nyt pitäydytään ilman lisäämisessä etuiskariin, niin:
Paine Viragon etuiskareissa on 0,4 - 0,8 bar. Fillarikaupasta voi ostaa mittarilla varustetun käsipumpun, joka on tarkoitettu joustohaarukoiden ja takaiskareiden paineensäätöön. Voisi toimia tässäkin. Hyvällä painemittarilla mittaat paineen, pumppaat käsipumpulla muutaman pumpullisen ( 0,5 bar ? ) , ja alat laskea ilmanpainetta kohdilleen.Eli kun olet tyytyväinen keulan jäykkyyteen. Huoltoaseman rengaspainemittari on liian karkea yleensä, voi se silläkin jotenkin onnistua, riippuen mittarista. Tosi tarkkaan sama paine molempiin putkiin.Liian suuri paine rikkoo ilmapussin putkissa ja stefat innostuu vuotamaan.
Pecca
- riku
- Viestit: 742
- Liittynyt: 10 Loka 2008 11:06
- Yccf:n luottamustoimet: Länsi-Suomen kuvernöörineuvoston jäsen 2007 -2010
- Moottoripyörä: ROYAL STAR 1300 A TOUR CLASSIC -97 + perävaunu McAvec
- Oikea nimi: RISTO SALO
Re: VIRAGO 535:N ETUISKAREIDEN PAINEET ?
Oikein...ei missään nimessä kompuralla ettei paukahda vaan käsipumpulla...Royal Starissani samanlainen systeemi
Re: VIRAGO 535:N ETUISKAREIDEN PAINEET ?
Moroo,
mahtava homma jotta lähti selviämään. Näin nimittäin kerrattain syksyllä yhden 750:n keulaan huoltoasemalla pumppailtavan ja kävi mielessä jotta lienekköhän tuo ihan oikia homma. Täytyypä pikkusen käsipumpulla jäykistää jos ei vallan innostu jousien vaihtoon. Esake
mahtava homma jotta lähti selviämään. Näin nimittäin kerrattain syksyllä yhden 750:n keulaan huoltoasemalla pumppailtavan ja kävi mielessä jotta lienekköhän tuo ihan oikia homma. Täytyypä pikkusen käsipumpulla jäykistää jos ei vallan innostu jousien vaihtoon. Esake
Re: VIRAGO 535:N ETUISKAREIDEN PAINEET ?
onkohan nuissa tolpissa tarkoitus ilmanpaineiden tarkoitus pysyä yli yönkin? Omasta 1100xv häviää paineet yön aikana, onkohan vika missä?