Putki punottaa 125 cc

Vaihteet, kytkin, venttiilinsäätö, kardaanit, remmit, ketjut...
Täältä löytyy apua, jos venttiilit nakuttaa, tai korkkasit öljyä vaihtaessasi ruuveista kierteet, tai jos kardaani tärisee tai remmi vinkuu.
Avatar
kari60
Viestit: 200
Liittynyt: 02 Joulu 2008 16:18
Moottoripyörä: YAMAHA DRAGSTAR 1100 -99

Putki punottaa 125 cc

Viesti Kirjoittaja kari60 »

Moi kaikille.Olisin kysellyt semmosta että kun pojan kevarissa(HUSGVARNA SMR 125 VM.2011 4-TAHTI)) putki alkaa punottaa(alkukäyrästä) kun pitää kierroksia koholla muutaman minuutin jälkeen :twisted: .Olen kattonut pääsuuttimen ja tyhjäkäyntisuuttuimen OK.Tulppa näyttää polttavan hyvin värin puolesta jailmaruuvilla ei saada punotusta pois.Voisiko venttiileissä olla vikaa ja varmaa käy liian rikkaalla.Jäähdytinneste on ok eikä edes ehdi lämmetä kun punotus alkaa.
Olisiko jollakulla tietoa mistä kannattaisi vikaa alkaa ettiä tai kokeilla jotain "loitsua" :o tai "rumputaikaa :roll: " että punotus saatais pois.

Nina
Viestit: 16
Liittynyt: 27 Heinä 2012 13:23
Moottoripyörä: Yamaha XV535 Virago-93
Oikea nimi: Nina Finnholm

Re: Putki punottaa 125 cc

Viesti Kirjoittaja Nina »

Mulla on myös Viragossa vikana että ylempi putki punottaa kun hetken aikaa on ollut käynnissä.Joku tiiviste siihen oli vaihdettu ennenkun ostin sen,mutta vika ei korjaantunut.Isäntä meinas että liian laihalla käy,mutta ei vielä olla ehditty paneutua kys.asiaan :( Pitäs käydä jossain korjaamolla mittauttamassa se...joten mä myös kaipailen vinkkejä,josko joku täällä tietäis jotain ;)

Armode
Viestit: 38
Liittynyt: 31 Tammi 2014 22:23

Re: Putki punottaa 125 cc

Viesti Kirjoittaja Armode »

kari60 kirjoitti:Moi kaikille.Olisin kysellyt semmosta että kun pojan kevarissa(HUSGVARNA SMR 125 VM.2011 4-TAHTI)) putki alkaa punottaa(alkukäyrästä) kun pitää kierroksia koholla muutaman minuutin jälkeen :twisted: .Olen kattonut pääsuuttimen ja tyhjäkäyntisuuttuimen OK.Tulppa näyttää polttavan hyvin värin puolesta jailmaruuvilla ei saada punotusta pois.Voisiko venttiileissä olla vikaa ja varmaa käy liian rikkaalla.Jäähdytinneste on ok eikä edes ehdi lämmetä kun punotus alkaa.
Olisiko jollakulla tietoa mistä kannattaisi vikaa alkaa ettiä tai kokeilla jotain "loitsua" :o tai "rumputaikaa :roll: " että punotus saatais pois.
Tuota... Eikö tuo kuumana käyminen pikemminkin viittaa liian laihaan seokseen?
En tiedä mitään mainitsemasi pyörän moottorista, mutta onko mahdollista että imupuolella olisi vuotoa,
josta tulisi liikaa ilmaa seosta laihentamaan?
Onko koneessa kuristinta, jonka voisi "unohtaa" päälle ja testailla?

Avatar
MAsi
Viestit: 109
Liittynyt: 22 Loka 2013 23:38
Moottoripyörä: Wild Star 1600
Oikea nimi: Markku Asikainen

Re: Putki punottaa 125 cc

Viesti Kirjoittaja MAsi »

:)
Armode kirjoitti:
kari60 kirjoitti:Moi kaikille.Olisin kysellyt semmosta että kun pojan kevarissa(HUSGVARNA SMR 125 VM.2011 4-TAHTI)) putki alkaa punottaa(alkukäyrästä) kun pitää kierroksia koholla muutaman minuutin jälkeen :twisted: .Olen kattonut pääsuuttimen ja tyhjäkäyntisuuttuimen OK.Tulppa näyttää polttavan hyvin värin puolesta jailmaruuvilla ei saada punotusta pois.Voisiko venttiileissä olla vikaa ja varmaa käy liian rikkaalla.Jäähdytinneste on ok eikä edes ehdi lämmetä kun punotus alkaa.
Olisiko jollakulla tietoa mistä kannattaisi vikaa alkaa ettiä tai kokeilla jotain "loitsua" :o tai "rumputaikaa :roll: " että punotus saatais pois.
Tuota... Eikö tuo kuumana käyminen pikemminkin viittaa liian laihaan seokseen?
En tiedä mitään mainitsemasi pyörän moottorista, mutta onko mahdollista että imupuolella olisi vuotoa,
josta tulisi liikaa ilmaa seosta laihentamaan?
Onko koneessa kuristinta, jonka voisi "unohtaa" päälle ja testailla?
Tota noin, hassua mä oon koko ikäni touhunu moottoreiden kanssa, mut tuliko black out kun ei tiedä vastausta.
pääsääntönähän on, että moottori käyttäis kaiken lämpöenergian männän alaspainamiseen, oisko vika palaneessa venttiilissä, venttiilin säädössä (jää karvan auki) tai aikasessa sytytyksessä (yleensä kuuluu paukkeena pakoputkessa),

YV1100
Viestit: 54
Liittynyt: 02 Heinä 2013 11:49
Moottoripyörä: XV 1100 Virago
Oikea nimi: Kari Oksanen

Re: Putki punottaa 125 cc

Viesti Kirjoittaja YV1100 »

Sytytyksen ajoituksesta sen verran: eikö kuitenkin ole niin päin, että jos on aikaisella, paukkuu imupuolella, jos taas on myöhäisellä, paukkuu pakopuolella? :?:

WilleWallu
Viestit: 35
Liittynyt: 15 Kesä 2012 11:22

Re: Putki punottaa 125 cc

Viesti Kirjoittaja WilleWallu »

Nykybensoilla ei tulpan väristä hirveesti näe käykö liian laihalla, ja ennen muinoin liian laihalla käyminen oli enempi vitsaus... palo mäntiin reikiä ym.

Nykymoottoreissa on noita saastemääräyksien takia tehtyjä vempeleita jotka syöttää ilmaa pakopuolelle, jälkipolttoa jonka tarkoitus polttaa ohivirranneet seokset, ja näin vähentäis päästöjä. Nämä kyllä voivat aiheuttaa käyrien sinertymisiä ym... paukkumisiakin putkistoissa. :o

Avatar
kari60
Viestit: 200
Liittynyt: 02 Joulu 2008 16:18
Moottoripyörä: YAMAHA DRAGSTAR 1100 -99

Re: Putki punottaa 125 cc

Viesti Kirjoittaja kari60 »

No niin arvon kysymykseeni vastanneet ja kiitos niistä :) Nyt on vaihdettu öljyt,tulppa,jäähdytysneste,rattaat,ketjut,ilmansuodin ja otettu "noisekilleri"putken päästä pois ja löydetty kiihdytyspumpun välistä letkun kiinnitus pannan pää joka veti ilmaa ja ruikki bensiiniä kun kaasun painoi pohjaan.Oli kokonaan kaasuttimen pohjan välissä laitettu huolimattomasti edellisellä käyttäjällä. :dislike:
Nyt kevari kulkee ja kiihtyy kuulemma ihan eri tavalla kun ennen ja jaksaa vääntää.Mutta se putken punoitus ei kokonaan hävinnyt mutta kyllä väheni.Seuraavaksi olisiko venttiilien kunnon tarkastus/sytytys kun en enää muuta keksi missä olisi vikaa.
Netin mukaan noilla suuttimilla jotka siinä on pitäisi se putken punotus hävitä ilmaruuvia
säätämällä oikeeseen seos-suhteeseen.
No eipä mittää kyllä tästä selvitää.Mutta kysyisinkin sen asian kun olen itsekkin huoltanut työkseni moottoriajoneuvoja niin
se kysymys mikä tuntuu vaihtelevan joka kerta kun asia tulee esille.(Itsekkin alkaa epäillä omaa ammattitaitoa :shock: )

ELI KIRJOITAN OIKEIN ISOILLA. 1.MITÄ TARKOITETAAN KUN MOOTTORI KÄY LIIAN "RIKKAALLA"(Bensaa liikaa vai ilmaa liikaa :?: )
2.MITÄ TARKOITETAAN KUN MOOTTORI KÄY LIIAN "LAIHALLA"(Bensaa liikaa vai ilmaa :?: )
Tuntuu vaihetlevan vähän liian usein joka ammattimiehen mukaan.
KIITOS KAIKILLE JA KOHTA AJOKAUSI ON PARHAIMILLAAN :mrgreen:

WilleWallu
Viestit: 35
Liittynyt: 15 Kesä 2012 11:22

Re: Putki punottaa 125 cc

Viesti Kirjoittaja WilleWallu »

Kun käy liian laihalla seoksella on bensaa liian vähän, ja ilmaa liikaa seoksessa. Kyllähän se nimikin jo siihen viittaa.

Ja kun käy liian laihalla on tulpat valkoiset... vaikka kai nykybentsiineillä se ei kai silleen näy.

Avatar
kari60
Viestit: 200
Liittynyt: 02 Joulu 2008 16:18
Moottoripyörä: YAMAHA DRAGSTAR 1100 -99

Re: Putki punottaa 125 cc

Viesti Kirjoittaja kari60 »

No kiitos Wille Wallu niihän minäkin sen olen mieltänyt,mutta se taitaa mennä joillakin sekaisin. :roll:

Armode
Viestit: 38
Liittynyt: 31 Tammi 2014 22:23

Re: Putki punottaa 125 cc

Viesti Kirjoittaja Armode »

Enpäs ole ikinä ennen kuullutkaan (lukenut) että nuo seoksen määrittelyt olisi menneet sekaisin.

Vaan minä kun en oikeasti tiedä mitään moottoreista niin ihmettelen mikä siinä "polttomoottorin teoriassa" aiheuttaa sen,
että yksisylinterinenkin laihalla (siis liian vähän bensaa seoksessa) käydessään kuumenee liikaa?
Minä kun olen enimmäkseen tavinut noiden kaksi- (tai useampi-) pyttyisten kanssa niin olen harhautunut
ajattelemaan, että esim kaksisylinterisessä moottorissa "oikealla seoksella" käyvä sylinteri jotenkin vetäisi
tuon laihalla käyvän sylinterin liian kovaan vauhtiin, ja se sitten siinä kuumenisi.
Vaan eipä ole sitten päätä eikä häntää tuossakaan!
Noita mäntiä tosiaankin reikiintyi silloin 40 vuotta sitten kun satapiikki jammulla (2 syl.) ajelin.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Moottori ja voimansiirto”