Putki punottaa 125 cc
Putki punottaa 125 cc
Moi kaikille.Olisin kysellyt semmosta että kun pojan kevarissa(HUSGVARNA SMR 125 VM.2011 4-TAHTI)) putki alkaa punottaa(alkukäyrästä) kun pitää kierroksia koholla muutaman minuutin jälkeen .Olen kattonut pääsuuttimen ja tyhjäkäyntisuuttuimen OK.Tulppa näyttää polttavan hyvin värin puolesta jailmaruuvilla ei saada punotusta pois.Voisiko venttiileissä olla vikaa ja varmaa käy liian rikkaalla.Jäähdytinneste on ok eikä edes ehdi lämmetä kun punotus alkaa.
Olisiko jollakulla tietoa mistä kannattaisi vikaa alkaa ettiä tai kokeilla jotain "loitsua" tai "rumputaikaa " että punotus saatais pois.
Olisiko jollakulla tietoa mistä kannattaisi vikaa alkaa ettiä tai kokeilla jotain "loitsua" tai "rumputaikaa " että punotus saatais pois.
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: 27 Heinä 2012 13:23
- Moottoripyörä: Yamaha XV535 Virago-93
- Oikea nimi: Nina Finnholm
Re: Putki punottaa 125 cc
Mulla on myös Viragossa vikana että ylempi putki punottaa kun hetken aikaa on ollut käynnissä.Joku tiiviste siihen oli vaihdettu ennenkun ostin sen,mutta vika ei korjaantunut.Isäntä meinas että liian laihalla käy,mutta ei vielä olla ehditty paneutua kys.asiaan Pitäs käydä jossain korjaamolla mittauttamassa se...joten mä myös kaipailen vinkkejä,josko joku täällä tietäis jotain
Re: Putki punottaa 125 cc
Tuota... Eikö tuo kuumana käyminen pikemminkin viittaa liian laihaan seokseen?kari60 kirjoitti:Moi kaikille.Olisin kysellyt semmosta että kun pojan kevarissa(HUSGVARNA SMR 125 VM.2011 4-TAHTI)) putki alkaa punottaa(alkukäyrästä) kun pitää kierroksia koholla muutaman minuutin jälkeen .Olen kattonut pääsuuttimen ja tyhjäkäyntisuuttuimen OK.Tulppa näyttää polttavan hyvin värin puolesta jailmaruuvilla ei saada punotusta pois.Voisiko venttiileissä olla vikaa ja varmaa käy liian rikkaalla.Jäähdytinneste on ok eikä edes ehdi lämmetä kun punotus alkaa.
Olisiko jollakulla tietoa mistä kannattaisi vikaa alkaa ettiä tai kokeilla jotain "loitsua" tai "rumputaikaa " että punotus saatais pois.
En tiedä mitään mainitsemasi pyörän moottorista, mutta onko mahdollista että imupuolella olisi vuotoa,
josta tulisi liikaa ilmaa seosta laihentamaan?
Onko koneessa kuristinta, jonka voisi "unohtaa" päälle ja testailla?
- MAsi
- Viestit: 109
- Liittynyt: 22 Loka 2013 23:38
- Moottoripyörä: Wild Star 1600
- Oikea nimi: Markku Asikainen
Re: Putki punottaa 125 cc
Tota noin, hassua mä oon koko ikäni touhunu moottoreiden kanssa, mut tuliko black out kun ei tiedä vastausta.Armode kirjoitti:Tuota... Eikö tuo kuumana käyminen pikemminkin viittaa liian laihaan seokseen?kari60 kirjoitti:Moi kaikille.Olisin kysellyt semmosta että kun pojan kevarissa(HUSGVARNA SMR 125 VM.2011 4-TAHTI)) putki alkaa punottaa(alkukäyrästä) kun pitää kierroksia koholla muutaman minuutin jälkeen .Olen kattonut pääsuuttimen ja tyhjäkäyntisuuttuimen OK.Tulppa näyttää polttavan hyvin värin puolesta jailmaruuvilla ei saada punotusta pois.Voisiko venttiileissä olla vikaa ja varmaa käy liian rikkaalla.Jäähdytinneste on ok eikä edes ehdi lämmetä kun punotus alkaa.
Olisiko jollakulla tietoa mistä kannattaisi vikaa alkaa ettiä tai kokeilla jotain "loitsua" tai "rumputaikaa " että punotus saatais pois.
En tiedä mitään mainitsemasi pyörän moottorista, mutta onko mahdollista että imupuolella olisi vuotoa,
josta tulisi liikaa ilmaa seosta laihentamaan?
Onko koneessa kuristinta, jonka voisi "unohtaa" päälle ja testailla?
pääsääntönähän on, että moottori käyttäis kaiken lämpöenergian männän alaspainamiseen, oisko vika palaneessa venttiilissä, venttiilin säädössä (jää karvan auki) tai aikasessa sytytyksessä (yleensä kuuluu paukkeena pakoputkessa),
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: 02 Heinä 2013 11:49
- Moottoripyörä: XV 1100 Virago
- Oikea nimi: Kari Oksanen
Re: Putki punottaa 125 cc
Sytytyksen ajoituksesta sen verran: eikö kuitenkin ole niin päin, että jos on aikaisella, paukkuu imupuolella, jos taas on myöhäisellä, paukkuu pakopuolella?
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: 15 Kesä 2012 11:22
Re: Putki punottaa 125 cc
Nykybensoilla ei tulpan väristä hirveesti näe käykö liian laihalla, ja ennen muinoin liian laihalla käyminen oli enempi vitsaus... palo mäntiin reikiä ym.
Nykymoottoreissa on noita saastemääräyksien takia tehtyjä vempeleita jotka syöttää ilmaa pakopuolelle, jälkipolttoa jonka tarkoitus polttaa ohivirranneet seokset, ja näin vähentäis päästöjä. Nämä kyllä voivat aiheuttaa käyrien sinertymisiä ym... paukkumisiakin putkistoissa.
Nykymoottoreissa on noita saastemääräyksien takia tehtyjä vempeleita jotka syöttää ilmaa pakopuolelle, jälkipolttoa jonka tarkoitus polttaa ohivirranneet seokset, ja näin vähentäis päästöjä. Nämä kyllä voivat aiheuttaa käyrien sinertymisiä ym... paukkumisiakin putkistoissa.
Re: Putki punottaa 125 cc
No niin arvon kysymykseeni vastanneet ja kiitos niistä Nyt on vaihdettu öljyt,tulppa,jäähdytysneste,rattaat,ketjut,ilmansuodin ja otettu "noisekilleri"putken päästä pois ja löydetty kiihdytyspumpun välistä letkun kiinnitus pannan pää joka veti ilmaa ja ruikki bensiiniä kun kaasun painoi pohjaan.Oli kokonaan kaasuttimen pohjan välissä laitettu huolimattomasti edellisellä käyttäjällä. :dislike:
Nyt kevari kulkee ja kiihtyy kuulemma ihan eri tavalla kun ennen ja jaksaa vääntää.Mutta se putken punoitus ei kokonaan hävinnyt mutta kyllä väheni.Seuraavaksi olisiko venttiilien kunnon tarkastus/sytytys kun en enää muuta keksi missä olisi vikaa.
Netin mukaan noilla suuttimilla jotka siinä on pitäisi se putken punotus hävitä ilmaruuvia
säätämällä oikeeseen seos-suhteeseen.
No eipä mittää kyllä tästä selvitää.Mutta kysyisinkin sen asian kun olen itsekkin huoltanut työkseni moottoriajoneuvoja niin
se kysymys mikä tuntuu vaihtelevan joka kerta kun asia tulee esille.(Itsekkin alkaa epäillä omaa ammattitaitoa )
ELI KIRJOITAN OIKEIN ISOILLA. 1.MITÄ TARKOITETAAN KUN MOOTTORI KÄY LIIAN "RIKKAALLA"(Bensaa liikaa vai ilmaa liikaa )
2.MITÄ TARKOITETAAN KUN MOOTTORI KÄY LIIAN "LAIHALLA"(Bensaa liikaa vai ilmaa )
Tuntuu vaihetlevan vähän liian usein joka ammattimiehen mukaan.
KIITOS KAIKILLE JA KOHTA AJOKAUSI ON PARHAIMILLAAN
Nyt kevari kulkee ja kiihtyy kuulemma ihan eri tavalla kun ennen ja jaksaa vääntää.Mutta se putken punoitus ei kokonaan hävinnyt mutta kyllä väheni.Seuraavaksi olisiko venttiilien kunnon tarkastus/sytytys kun en enää muuta keksi missä olisi vikaa.
Netin mukaan noilla suuttimilla jotka siinä on pitäisi se putken punotus hävitä ilmaruuvia
säätämällä oikeeseen seos-suhteeseen.
No eipä mittää kyllä tästä selvitää.Mutta kysyisinkin sen asian kun olen itsekkin huoltanut työkseni moottoriajoneuvoja niin
se kysymys mikä tuntuu vaihtelevan joka kerta kun asia tulee esille.(Itsekkin alkaa epäillä omaa ammattitaitoa )
ELI KIRJOITAN OIKEIN ISOILLA. 1.MITÄ TARKOITETAAN KUN MOOTTORI KÄY LIIAN "RIKKAALLA"(Bensaa liikaa vai ilmaa liikaa )
2.MITÄ TARKOITETAAN KUN MOOTTORI KÄY LIIAN "LAIHALLA"(Bensaa liikaa vai ilmaa )
Tuntuu vaihetlevan vähän liian usein joka ammattimiehen mukaan.
KIITOS KAIKILLE JA KOHTA AJOKAUSI ON PARHAIMILLAAN
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: 15 Kesä 2012 11:22
Re: Putki punottaa 125 cc
Kun käy liian laihalla seoksella on bensaa liian vähän, ja ilmaa liikaa seoksessa. Kyllähän se nimikin jo siihen viittaa.
Ja kun käy liian laihalla on tulpat valkoiset... vaikka kai nykybentsiineillä se ei kai silleen näy.
Ja kun käy liian laihalla on tulpat valkoiset... vaikka kai nykybentsiineillä se ei kai silleen näy.
Re: Putki punottaa 125 cc
No kiitos Wille Wallu niihän minäkin sen olen mieltänyt,mutta se taitaa mennä joillakin sekaisin.
Re: Putki punottaa 125 cc
Enpäs ole ikinä ennen kuullutkaan (lukenut) että nuo seoksen määrittelyt olisi menneet sekaisin.
Vaan minä kun en oikeasti tiedä mitään moottoreista niin ihmettelen mikä siinä "polttomoottorin teoriassa" aiheuttaa sen,
että yksisylinterinenkin laihalla (siis liian vähän bensaa seoksessa) käydessään kuumenee liikaa?
Minä kun olen enimmäkseen tavinut noiden kaksi- (tai useampi-) pyttyisten kanssa niin olen harhautunut
ajattelemaan, että esim kaksisylinterisessä moottorissa "oikealla seoksella" käyvä sylinteri jotenkin vetäisi
tuon laihalla käyvän sylinterin liian kovaan vauhtiin, ja se sitten siinä kuumenisi.
Vaan eipä ole sitten päätä eikä häntää tuossakaan!
Noita mäntiä tosiaankin reikiintyi silloin 40 vuotta sitten kun satapiikki jammulla (2 syl.) ajelin.
Vaan minä kun en oikeasti tiedä mitään moottoreista niin ihmettelen mikä siinä "polttomoottorin teoriassa" aiheuttaa sen,
että yksisylinterinenkin laihalla (siis liian vähän bensaa seoksessa) käydessään kuumenee liikaa?
Minä kun olen enimmäkseen tavinut noiden kaksi- (tai useampi-) pyttyisten kanssa niin olen harhautunut
ajattelemaan, että esim kaksisylinterisessä moottorissa "oikealla seoksella" käyvä sylinteri jotenkin vetäisi
tuon laihalla käyvän sylinterin liian kovaan vauhtiin, ja se sitten siinä kuumenisi.
Vaan eipä ole sitten päätä eikä häntää tuossakaan!
Noita mäntiä tosiaankin reikiintyi silloin 40 vuotta sitten kun satapiikki jammulla (2 syl.) ajelin.