Lithiumakut

Käynnistys, bensansyöttö, vilkut, valot, akku...
Täältä löytyy apua, jos mp on ihan pimee tai hyytyy kesken ajon.
Avatar
pete75
Viestit: 42
Liittynyt: 31 Maalis 2009 19:02
Moottoripyörä: Yamaha XVS 1100

Lithiumakut

Viesti Kirjoittaja pete75 »

Onko kellään kokemuksia MP-Lithiumakuista? Niitä tuntuu nyt tulevan myyntiin vähän joka paikkaan. Hinta on noin 3 kertaa perusakun verran ja luvataan suurempaa käynnistysvirtaa, pidempää käyttöikää ja pienempää kokoa sekä keveyttä. Ampeerituntejakin riittää alle puolet normiakusta, koska Lithium antaa koko kapasiteettinsa ulos. Kyselin Akkupojilta niistä. Mun 1100 DragStariin heiltä saisi akun 175 eurolla. Biltemastakin saa, mutta niiden kuvaston mukaan akkua ei saa ladata kuin lithiumakuille tarkoitetulla laturilla. Akkupoikien akkua voi heidän mukaansa ladata normaalilla laturilla, koska siinä on joku suojapiiri. Jostain luin, että ongelmana noissa olisi se, että jos akku pääsee ihan tyhjäksi, niin se on käytännössä entinen. Mulla ainakin aina joskus akku tyhjenee ihan kokonaan.

Olisko palstalla joku asiantuntija tai joku jolla on omakohtaisia kokemuksia moisista virtavarastoista? Mun mopossa oleva akku on täysin pimeä. Sain mopon käyntiin boosterilla, mutta kone ei edes jaksa käydä kunnolla kun boosterin irroittaa.

Avatar
löysä
Viestit: 116
Liittynyt: 26 Heinä 2010 22:00
Moottoripyörä: Midnightstar

Re: Lithiumakut

Viesti Kirjoittaja löysä »

Litium -akuista jonkin verran tietoa mutta valmiista MP-akuista vain yhdestä yhden kauden ajan. Oma XV1900 käynnyistyi mielestäni nuhaisesti normaalilla akulla joten ostin keväällä 2016 Stormista Shorai:n. En muista mallia mutta kyseessä oli suurin joka mahtui akkukoteloon. Stormin oma suositus oli liian iso, Shorain sivuilla oli mainittu oikea koko.

Käytännössä kannattaa mitata akkukotelon koko ja hankkia suurin minkä saa mahtumaan.

Shorailla on oma verkkovirtalaturi jota en ostanut syystä että on kallis ja latautuuhan tuo akku myös perusakkulaturilla, sellaisella tyhmällä jossa ei ole ylläpitotoimintoja tms. Stormin sivuilla on UKK jossa tämä laturiasia on käsitelty.

Akussa oli virtaa riittävästi saamaan pyörä käyntiin ensimmäisen kerran. Sen jälkeen se latautuikin todennäköisesti täyteen. Kerran pääsi tyhjäksi (oma moga) jolloin käynnistin pyörän kaapeleilla lyijyakusta. Litium akkua, kuten ei myöskään lyijyakkua, pitäisi päästää tyhjäksi. Paras tila olisi Litiumille että automatiikka tms. ei päästäisi sitä edes täytee, olisi jossakin 90% varaustilassa.

Akku on nyt ollut syyskuusta lähtien sisätiloissa irti pyörästä. Varmaan viikon parin kuluttua testaan josko pyörä käynnyistyi sillä ilman latauksia tms. Pitäisi.

Mielestäni pyörä käynnistyi tuon akun avulla vaivattomammin kuin perinteisellä akulla eli oletan että startti sai enemmän virtaa. Toisena vaihtoehtona oli korvata yksi iso 12v akku kahdella pienemmällä 12v akulla jolloin virranantokyvyn olisi pitänyt myöskin parantua.
XV250 vm 1991 vuosina 1996-1999
XV750 vm 1992 vuosina 2010-2014
XV1900 vm 2008 vuodesta 2014

Auvo
Viestit: 102
Liittynyt: 30 Huhti 2010 12:47
Moottoripyörä: Midnighstar xv1900

Re: Lithiumakut

Viesti Kirjoittaja Auvo »

On kokemusta pari vuotta litium akusta. EI KANNATA MENNÄ LATAILEEN TAVALLISELLA LYIJYAKULLE TARKOITETULLA LATURILLA. Vain litium akuille tarkoitetulla laturilla .Minulla meni lit.akku tyhjäksi mutta saatiin onneksi elvytettyä ja tuntuu toimivan hyvin. Ylivoimaisesti paras käynnistysakkuna mutta pitää olla huolellinen, ettei rääkkää liikaa, saattaa haljeta kansi, tai pohjan pullauttaa kuprulle. Varmaankin ihan OK akku mutta mielestäni ei hintansa väärtti.

Avatar
pete75
Viestit: 42
Liittynyt: 31 Maalis 2009 19:02
Moottoripyörä: Yamaha XVS 1100

Re: Lithiumakut

Viesti Kirjoittaja pete75 »

Kävin sitten akkupojilta hakemassa Earth-X -merkkisen akun. Siinä on myyjän mukaan suojapiirit molempiin suuntiin. Eli voi ladata C-tekillä ja se myös "sulkee" itsensä kun lataus menee liian alas. Eli ei päästä itseään tyhjenemään. Sulkeutuneen akun voi herättää henkiin esim boosterilla tai toisella akulla. Siihen käy myös "tyhmä" laturi. C-tek ei tunnista sulkeutunutta akkua, mutta ohjeen mukaan pitäisi lähteä latautumaan kun antaa 10 sek virtaa kylkeen toisesta akusta ja pitää C-tekin kiinni. Laitan kokemuksia tänne kunhan ehdin kytkemään akun kiinni mopoon.

Avatar
löysä
Viestit: 116
Liittynyt: 26 Heinä 2010 22:00
Moottoripyörä: Midnightstar

Re: Lithiumakut

Viesti Kirjoittaja löysä »

Auvo kirjoitti:On kokemusta pari vuotta litium akusta. EI KANNATA MENNÄ LATAILEEN TAVALLISELLA LYIJYAKULLE TARKOITETULLA LATURILLA. Vain litium akuille tarkoitetulla laturilla
noh, pyörän omasta laturista tulee virtaa johonkin tiettyyn jännitteeseen asti jolloin lataus lopetetaan säätimen toimesta. Perinteinen tyhmä akkulaturi toimii periaatteessa samoin. Jos akku on päässyt tyhjenemään niin lataa sitä vähän aikaa ja välillä tsekkaa vaikka volttimittarilla mikä on lepojännite. Eihän sitä tartte täyteen asti saada - kunhan pyörä käynnistyy. Jos ei ole laturia niin jostakin vanhasta akusta kaapeleilla virtsat pyörään että käynnistyy, pieni lenkki ja taas elämä hymyilee.

Noi Ctekit yms. ylläpito/elvytyslaturit on myrkkyä jos akussa ei ole fiksuja suojapiirejä. Mutta ei litium-akkua tartte ylläpitää. Omatekoinen 4S36P (=noin 900Wh) syksyllä täyteenladattuna menetti talven aikana about puolisen volttia (~16V -> ~15,5V).

Jos litium-akussa ei ole kennojen välistä jännitettä tasapainottavaa järjestelmää niin silloin käyttöiän kannalta voi olla hyvä jättää akku balansoivaan laturiin vaikka talveksi. Käsittääkseni Shorein akuissa ei itsessään ole BMS:ää joten vuoden, parin välein voisi olla hyvä balansoida akku - lisää käyttöikää, mutta yhden akun takia ei kannata hankkia laturia jonka hinnalla saa kaksi uutta akkua. Itselläni on balansoiva laturi ennestään joten pelkkä piuha riittäisi - olettaen että akussa on mahdollisuus ladata kennoja yksitellen. Eipä ole tullut katsottua.
XV250 vm 1991 vuosina 1996-1999
XV750 vm 1992 vuosina 2010-2014
XV1900 vm 2008 vuodesta 2014

Avatar
pete75
Viestit: 42
Liittynyt: 31 Maalis 2009 19:02
Moottoripyörä: Yamaha XVS 1100

Re: Lithiumakut

Viesti Kirjoittaja pete75 »

No nyt on jokunen lenkki ja pikku reissukin heitetty uudella akulla. Käynnistymisessä startti ainakin tuntuu kiekaisevan iloisemmin kuin nesteakulla. Akun jännite tuntuu olevan järestään sellaset 13,7 volttia (Mun hälyn kaukosäädin näyttää jännitteen aina hälyjä kytkettäessä ja poiskytkettäessä. Mitään moitittavaa en ole vielä keksinyt. Hinta oli toki kolminkertainen halvimpaan akkuun verrattuna, joten aika näyttää oliko hankinta järkevä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Sähkölaitteet, sytytysjärjestelmä ja bensansyöttö”