Pikku pyörä 250cc Dragstar / Virago?

Netiketin mukaista keskustelua mistä tahansa aiheesta.
Minde
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Touko 2013 23:18
Moottoripyörä: Drag star 650
Oikea nimi: Minna Peltonen

Pikku pyörä 250cc Dragstar / Virago?

Viesti Kirjoittaja Minde »

Heips,
Olen 162 lyhyt mamma ja ikää 48 :) Ja kaipaisin paria vinkkiä pyörän ostoon :D

Lueskelinkin jo, että pieniä pyöriä ei kerholaisilla paljon olisi? Kävin tänään "koeajamassa" (36 vuoden tauon jälkeen, ja hallin ympäri ykkösellä, yhden sivun sentään kakkosella) 250cc Dragstarin. Myyjä oli sitä mieltä, että se on kuin polkupyörällä ajoa, ei ne taidot unohdu, johon paikalle yleisöksi saapunut ja minun kaatumistani (turhaan :P ) odottanut poikani totesi, että eipä se fillarillakaan ole vuosiin ajanut.

Pyörä tuntui todella hyvältä istua päällä (vuosien aikana olen muutaman kerran kokeillut istua pyörän jos toisenkin päälle, mutta en ole saanut edes pystyssä pidettyä joten en ole ajamista kokeillut). Kuitenkin ajaessa tuntui että se etupyörä oli jotenkin niin "edessä kaukana" että minulle tuli vähän "hutera" olo. Tuli tunne että jos se etupyörä olisi tavallaan lähempänä vartaloa, niin tuntisin hallitsevani pyörän paremmin. Vertailukohtaa on siis lapsuuden crossailuun jossa painopisteet muistini mukaan hieman erilaiset kuin tänään ajaessa.

Liikkeessä oli myös Virago, mutta ainakin siinä oli satula korkeammalla kuin tässä joten en edes harkinnut sitä kokeilla, kun siinä oli lisäksi vielä ohjaustanko (onko termi nyt oikea?) sellaista kapeamman mallista sorttia, joka ei taida olla mun juttu ollenkaan. Ainakaan fillarissa. Siis silloin joskus kun olen fillaroinut.

Kuitenkin paljon on keskuteluissa monessa paikassa kehuttu nimenomaan Viragoa ja Dragstarista en juurikaan ole löytänyt kommentteja sen sopivuudesta ensimmäseksi pyöräksi. Olen nyt hankkimassa 125-250cc pyörää tarkoituksena opetella uudelleen ajamaan.

- Onko olemassa Viragoja jossa satula yhtä alhaalla kuin Dragstarissa?
- Onko Viragossa malleja, joissa ohjaustanko olisi vähän leveämmä otteella? Tarkoitan siis enemmän sellaista suoremman mallista jossa kädet ei ole ihan kyynärpäät kyljissä kiinni ajoasennossa?
- Sopiikohan tuo 250 Dragstar ajoharjoitteluun?
- Kummassa pyörässä (V/D) on se etupyörä lähempänä kuskin vartaloa, onkohan sillä keksimäni "akselivälin" sijaan sellainen termi kuin "kulma" tms? Haen tässä nyt sitä, kumpaa on parempi käsitellä?
- Sitten extratyhmä kysymys: tässä Dragstarissa johon tykästyin ei ollut kaatumarautaa ollenkaan, onkohan sellainen jälkiasennettavissa ja onko kuinka hintava toimenpide (nyt saatte nauraa vapaasti :oops: )?
- Ja sitten kaikkein tyhmin kysymys koska lienee makuasia: kumpaa suosittelisitte?

Kiitos kaikille asianosaisille kun jaksoitte lukea mopokuumeisen sepustukseni, ja kiitos etukäteen kommentoijille :)

Minde

tbj
Viestit: 8
Liittynyt: 13 Kesä 2009 13:03

Re: Pikku pyörä 250cc Dragstar / Virago?

Viesti Kirjoittaja tbj »

Dragstar .. siittä tykkäsi sinua lyhkäisempi nainen joka ei ollut ennen ajanut kuin mopolla reilu 20v aiemmin .. tietty maku kysymys :)

aikamies
Viestit: 102
Liittynyt: 17 Loka 2008 09:49
Yccf:n luottamustoimet: Toiminnantarkastaja 2010-11.
Hallituksen varajäsen 2012-13.
Hallituksen jäsen 2013-14.
Messuvastaava 2013
Moottoripyörä: Yamaha XV1900 Midnight Star
Oikea nimi: Matti Puurunen

Re: Pikku pyörä 250cc Dragstar / Virago?

Viesti Kirjoittaja aikamies »

Valitse pyöräksi se joka sopii sinun ajoasentoosi paremmin.
Hitaasti ajaessa älä katso etupyörää vaan suuntaa katseesi kauemmaksi tahtomaasi menosuuntaan. Näin pyörän kulku vakautuu automaattisesti.
Kannattaa osallistua kerhon EAK-koulutukseen (ennakoivan ajon kurssi).
Kurssilla opetetaan ja harjoitellaan mm. hidasajoa sekä muita pyörän hallintaan tarvittavia taitoja.
Terv. AmMatti

Avatar
JussiN.
Viestit: 1372
Liittynyt: 16 Maalis 2009 14:32
Yccf:n luottamustoimet: Länsi-Suomen kuvernöörineuvoston jäsen 2010 - 2013 Länsi-Suomen varakuvernööri 2011 - 2013 YCCC 0026 FIN Länsi-Suomen kuvernööri 2015-2017 Sissybar päätoimittaja 2022 - part Time Webmaster 2024 -
Moottoripyörä: Royal Star XVZ vm -96
Oikea nimi: Nummelin, Juha Nummelin

Re: Pikku pyörä 250cc Dragstar / Virago?

Viesti Kirjoittaja JussiN. »

Tuo Aikamies Matin edeltävä kommentti on niin tosi.

Sinä sillä pyörällä ajat eli osta sellainen mikä tuntuu juuri Sinulle sopivalta. Muitsa että ensin harjoitellaan pienemmällä ja sen saa sitten myöhemmin vaihdettua isommaksi, jos siltä tuntuu :o

Lukaise lävitse myös tämä keskusteluketju http://www.yccf.fi/foorumi/viewtopic.ph ... r%C3%A4ksi
Siinä on aika samanlainen tarina kuin mitä sinä esitit.

Ai niin, niitä kaatumarautoja ja tankoja saa ihan helposti vaihdettua ja asenttua jälkikäteen. Ei ne maltaita maksa.



Terveisin
JussiN.
Lännen varakuvernööri 2022 -
Sissybar päätoimittaja 2022 -

neville

Re: Pikku pyörä 250cc Dragstar / Virago?

Viesti Kirjoittaja neville »

Aikamiehen kanssa samoilla linjoilla, koeaja molemmat. Kumpi tuntuu paremmalta, valitse se. Lisaksi on mm. Suzukin Savage ja Hondan Shadow matalia malleja. Kaatumarautoja seka leveampia tankoja saa, eika hinnat mitaan mahdottomia ole.

neville

Avatar
Piitta
Viestit: 18
Liittynyt: 12 Huhti 2013 08:26
Moottoripyörä: Virago 250

Re: Pikku pyörä 250cc Dragstar / Virago?

Viesti Kirjoittaja Piitta »

Minde kirjoitti:- Kummassa pyörässä (V/D) on se etupyörä lähempänä kuskin vartaloa, onkohan sillä keksimäni "akselivälin" sijaan sellainen termi kuin "kulma" tms? Haen tässä nyt sitä, kumpaa on parempi käsitellä?
Virallinen termi taitaa kuulua etujättö? :)

Mä opettelen just ajamaan Viragolla, mutta voipi olla että Dragsu on sulle parempi, mä olen vähän pidempi kun sä. :) Virrellä ainakin pääsee sen käsittelykokeesta tutun pujottelun tekemään sen 5 metrin rajoissa ihan helposti. Inssissä meidän edellä ollutta käsittelykokelasta opettanut autokoulun ope jutteli joutessaan meidän kanssa ja väitti että tuota Virreä on vaikea käsitellä. Varmaan onkin jos vertaa kyykkyyn, mutta kyllä sillä ne kaikki pujottelut saa tehtyä niissä rajoissa, mitä on viralliselta taholta noihin kokeisiin asetettu.

Mies nosti ihan himpun verran etutolppia pystympään, ja kehui ainakin itse, että se vähän helpotti tuon ympyrän ajamista. Mulla ei silloin vielä ollut (eikä taida olla vieläkään :lol: ) käsitystä tuosta ketteryydestä, joten en osaa siihen sanoa mitään. Mutta noissa hitaissa kääntelyissähän tuota parin sentin eroa olennaisempaa taitaa olla, että kattoo sinne minne on menossa, kuten aikamies sanoi. :)

Minde
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Touko 2013 23:18
Moottoripyörä: Drag star 650
Oikea nimi: Minna Peltonen

Re: Pikku pyörä 250cc Dragstar / Virago?

Viesti Kirjoittaja Minde »

Voi kiitos, tulipas tosi hyviä kommentteja nolla-pisteessä olevalle aloittelijalle! On vaan niiiin kova pyöräkuume että yökin meni puoliksi valvoen :) Teksi mieli ostaa se Dragstar heti huomenna että se ei ehdi mennä, mutta toisiaan se oli mun eka koeajo enkä tiedä yhtään miltä ne muut tuntuisi ajaa. Se nyt on jo minulle selvä, että matala pitää olla että on joku lähtökohta mistä sen ajovarmuuden ponnistan. Ja taisin tosiaan tuijottaa aika paljon sitä eturengasta "ajaessani". Positiivista oli, että kytkimen käyttö tuli jostakin selkäytimestä, mutta vaihtaminen vaatikin sitten jo enemmän aivotyötä :oops:

Perhe edelleen suosittelee skootteria minulle :evil:

Avatar
Pikkuhannu
Viestit: 45
Liittynyt: 04 Touko 2013 00:44
Moottoripyörä: Kawasaki GPx 750 R -87

Re: Pikku pyörä 250cc Dragstar / Virago?

Viesti Kirjoittaja Pikkuhannu »

En ole ihan aloittelija, enkä lyhyimmästä päästä, mutta Virre on kuitenkin alla.

Orkkistanko, lyhyt ja käyrä, olisi käsittelykokeessa meikäläisellekin ollut ongelma, vaihdoin leveän ja suoran drag barin (50€), huomattavasti parempaan suuntaan muuttui.
En sanoisi vaikeaksi käsitellä, painopiste alhaalla, matala, ei vadi kierroksia, tosin takana pyöriä jos jonkunlaisia.

Olen 15cm pidempi, ja minusta Virago on todella matala, mutta tietenkin jos ei tunnu hyvälle, ei kannata sellaista ottaa.
Hyrrävoimathan sen pyörän pitää pystyssä, joten kunhan vauhtia on, ei ne jalat tartte maahan osua, liikennevaloissa yms tietenkin toinen jalka ainakin pitäisi saada tukemaan. Kevyitähän nämä pikkucustomit on, joten pienempikin kuski vie pyörää, eikä pyörä kuskia.

Kannattaa kokeilla muutamaa pyörää, ainahan sen voi vaihtaa toiseen, kaksipyöräisissä tuo arvo säilyy hiukan pidempään, kotiloissahan hinta tippuu, kun kaupan ovista ulos ajat. :mrgreen:

Avatar
arnu
Viestit: 48
Liittynyt: 08 Touko 2012 21:41
Moottoripyörä: Virago 250
Oikea nimi: Sanna F.

Re: Pikku pyörä 250cc Dragstar / Virago?

Viesti Kirjoittaja arnu »

Mulla on 250 Virago ja pituutta 156cm. :D Eka pyöräni ja ajoin sillä itseasiassa kortinkin viime kesänä.

Mun mielestä tosi näpsäkkä ja sopivan kevyt näin aloittelijalle. Ja hyvin ylettyy jopa munkin jalat maahan, ihan koko jalkapohja.

Mitään tämän kummempaa en osaa sanoa, kun oon elämäni aikana ajanut kolmella eri pyörällä. 90-luvulla kokeilin poikaystävän piikkiä ja meinasin ajaa sen uima-altaaseen, sekä nyt testasin siipan 750 viragoa.

Avatar
Piitta
Viestit: 18
Liittynyt: 12 Huhti 2013 08:26
Moottoripyörä: Virago 250

Re: Pikku pyörä 250cc Dragstar / Virago?

Viesti Kirjoittaja Piitta »

Minde kirjoitti: Teksi mieli ostaa se Dragstar heti huomenna että se ei ehdi mennä, mutta toisiaan se oli mun eka koeajo enkä tiedä yhtään miltä ne muut tuntuisi ajaa. Se nyt on jo minulle selvä, että matala pitää olla että on joku lähtökohta mistä sen ajovarmuuden ponnistan. Ja taisin tosiaan tuijottaa aika paljon sitä eturengasta "ajaessani". Positiivista oli, että kytkimen käyttö tuli jostakin selkäytimestä, mutta vaihtaminen vaatikin sitten jo enemmän aivotyötä :oops:

Perhe edelleen suosittelee skootteria minulle :evil:
Ja pöh. Jos sulla on ajokokemusta jo aiemmin, niin miksei samantien vähän isompi dragsu, vaikka vastalauseena? :twisted:
Äkkiä sä ne vanhat taidot hiot ruosteen alta esiin. :)


Mulla on suora tanko myös, ja oon tykänny siitä. Tuo käyrä tanko käy kuulemma käsille pitkän ajon jälkeen, sanoi eilen tuttavani, jolla on sellainen isommassa Virressään.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Sana on (lähes) vapaa”