Kokemuksia eri pyöristä?

Netiketin mukaista keskustelua mistä tahansa aiheesta.
masu
Viestit: 13
Liittynyt: 26 Syys 2009 15:15
Moottoripyörä: Virago 535

Kokemuksia eri pyöristä?

Viesti Kirjoittaja masu »

Ostin tuossa pari tai useampi vuosi sitten ikinä ekan mopon, Virago 535:n. Nyt tekisi tehokkaampaa mieli, vaikka välillä mietinkin, että mitä mä niillä tehoilla oikeastaan teen. Ja sitten välillä mietin, että pitäiskö siinä isommassa olla samantien enemmän kuutioita, niinkuin vaikka 950 tai 1100.

Toivoisin ajokokemuksia eri pyöristä ja pyörästä toiseen/isompaan vaihtamisesta.
Vaikka dragstar 650sta (ja jos Classic on erilainen, niin siitä),
mutta myös ds 1100sta ja Midnight Star 950sta.
Ja miksei kaikista muistakin, isommista Viragoista jne.

masu
Viestit: 13
Liittynyt: 26 Syys 2009 15:15
Moottoripyörä: Virago 535

Re: Kokemuksia eri pyöristä?

Viesti Kirjoittaja masu »

No, kun kukaan muu ei innostunut, niin aloitan itse.

Virago 535 ekana pyöränä.
Eli tosiaan ensimmäiseksi pyöräksi ostin tuollaisen ja suostittelen sitä ensimmäiseksi pyöräksi vaikka kaikille - paitsi tosi pitkille.
535 on näppärä, helppo ja kevyt ajettava. Oikeastaan oletan, että en tule löytämään yhtä hyvää pyörää kaupunkiajoon. Maantielläkin kaikki on ok, kunhan nopeusrajotus on 80km/h. Sitä nopeammassa ajossa 535 joutuu turhan koville ja tärisee aikalailla. Jos on kiire ja ajaa moottoritiellä, niin toki tulee jossain määrin urheilullinen olo. :D Samalla bensan kulutus nousee aika hirmuisesti.
Bensasta sen verran, että alimmillaan bensaa on mennyt himpun alle 4l/100km, pahimmillaan yli 8l, keskiarvo on ollut aika tarkkaan tossa välissä. Eli ajotyylillä ja nopeudella saa aika isoja eroja aikaiseksi.

Avatar
akkipaa
Viestit: 166
Liittynyt: 23 Huhti 2009 14:32
Moottoripyörä: Yamaha XVS 650 Drag Star Classic

Re: Kokemuksia eri pyöristä?

Viesti Kirjoittaja akkipaa »

No Masu hei, innostutaan, kun vain tiedetään mistä? :) Ihan hyvät valinnat sulla, tärkeintä ei ole kuutiot vaan pituus! :) Siis..., ööh..., tuota..., kunhan vaan sopii pyörän päälle. Elä vaiha, ite olen aina, varsin kumppanille yrittänyt todeta, että ite pittää määäritellä ensin mitä haluaa ja sitten edetä oman strategian mukaan.

PS. Jos kukkaan eI tätä lue, niin tunnustan: ottaisin HD:n Heritage Softailin, jos vain jostain saisin, halavalla.

Avatar
Juice
Viestit: 811
Liittynyt: 24 Heinä 2010 01:54
Yccf:n luottamustoimet: Rivimies
Moottoripyörä: XVS 1300A
Oikea nimi: Juha Leppälä

Re: Kokemuksia eri pyöristä?

Viesti Kirjoittaja Juice »

No niin, samalla pelillä olen aloittanut vajaa kaksi vuotta sitten. 535:n oli oikein hyvä ensipyörä: niinkuin todettiin, ketterä kaupungissa, helppo käsitellä ja lähti tarvittaessa kuin räkä nenästä. Eikä jättänyt tien päälle kuin kaksi kertaa, molemmilla kerroilla loppui bensa.. :? Oli tuon varatankin toimiminen hiukan teoreettista.

Muistan kun näin Myslin ensimmäisen kerran ja juteltiin niitä näitä. Hän loihe lausumaan että moottoripyörä ei voi koskaan olla liian pieni, liian iso se voi olla helpostikin..viisauden sanoja kun hieman miettii.

Sitten tuli käytyä sattumalta mopokaupassa katselemassa ja sieltähän tämä nykyinen jäi käteen. Helppo tämäkin on käsitellä nyt kun on vähän kokemusta, vaihteita ei tarvitse sorhata alvariinsa ja vääntöä tuntuu olevan laajalla alueella. Vakaampi isolla tiellä ja suuremmissa nopeuksissa.

Tuosta kulutuksesta en tiedä vielä sanoa, ruiskukone lienee pihimpi kuin kaasutinkone..turha vertailla muutenkin eri kokoisten kulutusta.

Käy koeajamassa mahdollisimman monta pyörää, jos vaihtokuume iskee. Siten löytynee itseä miellyttävin vempeles.
sanat: Juice

neville

Re: Kokemuksia eri pyöristä?

Viesti Kirjoittaja neville »

Ostin eka pyorani ollessani 56v. 535 oli hyva valinta opetteluun, seuraavana kesana vaihdoin 1100 virreen, olen ollut tyytyvainen siihenkin.
Molemmilla on kulutus ollut 5-6 L/100.
Tama on mielipide, ei suositus.

kepa
Viestit: 54
Liittynyt: 08 Loka 2008 12:43
Yccf:n luottamustoimet: ei luottamustoimia
Moottoripyörä: yamaha drgstar 1100 classic

Re: Kokemuksia eri pyöristä?

Viesti Kirjoittaja kepa »

Ostin ekapyörän 50v ja se oli virago 535 ajelin sillä noin 55000km ja vaihdoin dragstar 1100 clasikkiin!

Allu
Viestit: 204
Liittynyt: 16 Tammi 2012 10:12

Re: Kokemuksia eri pyöristä?

Viesti Kirjoittaja Allu »

Vuosien hiljaiselon jälkeen heräsin ja ostin Honda Shadows 750 C2:n. Sillä olis pärjännyt ihan hyvin, mutta kun.....tuli tarve vaihtaa.

1100 Dragstar vaikutti mielenkiintoiselta, joten sillä jatketaan. Ei näissä niinkään järki toimi, enemmänkin toimitaan emotionaalisella tasolla. :D

Toki voi sanoa, että vääntö parani ja kaksi päällä parempi ajaa. Mutta näillä lähinnä selitellään investointia. ;)

JVi
Viestit: 183
Liittynyt: 12 Heinä 2009 13:03

Re: Kokemuksia eri pyöristä?

Viesti Kirjoittaja JVi »

Minä aloitin Mopoaikani vuonna -09, jolloin ostin ensimmäisen moponi, 750cc virren. Sillä pari kesää ja n.15tkm harjoittelin.
Vuosi sitten tuli suzukikuume, kun näin nykyiseni myynnissä. Nyt on ajotilaa, tehoa ja vääntöä 8-) .

Nyt tuntuu siltä, että mallia en vaihda...kuin korkeintaan uudempaan, joskus. (eikä vaihdu kyllä kerhokaan)
Pääsispä jo baanalle!!! Viikkokoontumisia odotellen.

Hienoa LÄNKKÄRIT!!! uusia kokoontumispaikkoja ilmestynyt JKL:n seudulle, ehtis vaan mukaan kaikkiin. :twisted: :twisted:

-J-

Avatar
Teijo
Viestit: 182
Liittynyt: 09 Tammi 2011 16:14
Moottoripyörä: Wildstar
Oikea nimi: Teijo Ruippo

Re: Kokemuksia eri pyöristä?

Viesti Kirjoittaja Teijo »

No kannetaan korsi kekoon täältäkin. Ekan pyörän ostin joskus -80 luvun alussa, jenkkiauto villityksen jälkeen. 8-) Honda cb 400, sillä voblailtiin läpi kurvi jos toinenkin, mutta pystyssä pysyttiin, pari kesää taisin sillä ajaa, se vaihtu suitsan gr 650 customiin, sillä tehtiin taivalta myös pari vuotta aina lofootteja myöten, kun ensin varusteli isolla ruudulla sekä laukkusarjalla, siitä muistan sen, että muuttu yli sadankolmenkympin vauhdeissa rungoltaan hyvinkin letkeäksi, sillä vedettiin kumoonkin kerran. Matkailu alko kiinnostaa toden teolla, ja seuraavan mopon piti olla kardaanilla ja ihka uus mielellään. Joten Guzzi hommattiin -87 vuotinen V35, ja aivan liian pieni pidemmille matkoille, lystiä kesti kesän kunnes meni myyntiin. Takas japanilaisiin, FJ 1100 jammu alle, hyvä ja vakaa peli, mutta kortti löyhässä. Pari vuotta sillä, ja takas italiaanoon, en ilmeisesti ollut vielä täysin kypsä Guzziin, koska V65 Lario oli seuraava valinta, aivan soiva peli, mutta isolohko oli kaiken aikaa hakusessa, sitten löyty tonninen SP III täydessä touring kuosissa, todella mukava matkakumppani, vaikka sateessa imikin ilmanputsarinsa tukkoon vedestä, joten silloin ei paljoa kiihdytelty, vaan tasakaasulla varovasti mentiin, sillä kierrettiin paljon, pihi oli bensallekin. Sen rinnalle tuli talliin BMW K100 RS pariksi vuodeksi, ku halavalla sain. Aina morkkaavat italiaanojen sähkövehkeitä, mutta herran jessus tota puimuria, pari uutta mittaristoa, ja kolmatta huusi niin tarina loppu siihen sakemannin kanssa. Kiva ja pirteä tien päällä, mutta värinät rajoittivat pidempiä siirtymiä tiheillä tauoilla, muuten lähti sormista tunto. Siihen tuli kyllä tehtyä täys entisöinti aikoinaan, siks kai se niin helposti vaihtokin omistajaa. Ilmoituksesta 15 minuuttia, ja poissa oli. :D Jälleen elettiin kaksistaan Guzzin kanssa. Sitten eräänä joulukuun päivänä jälleen kerran ilmoituksia ihmetellessä, pisti silmään eräs California -01, ei muuta kuin katsomaan puotiin, ja ensimmäiseksi pisti silmään lappu stongassa, "såld"! Saatana että otti pottuun, myöhästyin päivän. :cry: Ei muuta kuin leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä, siinä sitten ajelin HD-putiikin ohitse, ja jotenkin niksahti jo murheellisessa nupissa, ja ei muuta ku sisälle. Helkutti mitä palvelua! Kahvitettiin, syötettiin ja esiteltiin koko kauppaa oikein tosissaan, ameriikan merkki tuntui kuitenkin olevan siinä hintaluokassa, jotta semmosta summaa ei lompsasta heti löytynyt, oli nappulaa sen calin hinnan verran mukana. Mutta siellä tuli kuitenkin koe-istuttua tuo -01:nen Wildstar, sehän oli kuin omalle perseelle tehty, reilu 20 000km mittarissa, hinta halvempi ku Calin, huoltokirjassa leimat kohdillaan, lootakin vaihdettu? Tajunnu kyllä silloin miks? Mopo uuden verosessa kunnossa, joten varasin mopon alustavasti. Himaan ja opiskelemaan mitä olin ostamassa? Helkutti, tuohan on oikea löytö, isommat pytyt, "luft-buller"asia kunnossa, toinen syttyboksi, penkitetty jne,, työntötangot, ei jakoketjua, remmiveto, hydrauliset nostajat, vakuutushinta 1600 kr vuosi, renkaat halpoja. Vaihteisto-ongelmakin takuuseen siis hoidettu. Vattahan siinä meni kuralle, ja viikon päästä hieromaan kauppaa toden teolla, ilman vaihtoa nappula näppiin heti, sano hinta mihin irtoaa taktiikalla. :D Jäi vielä kesäloma rahatkin lompakkoon. Me very Happy! :D Vielä vuoden takuukin päälle. Wille sai seisoa liikkeessä kevääseen, ja huhtikuussa sen hain pois. Nyt on sillä menty pari vuotta, orkkis pleksi lensi hiiteen hyvin äkkiä ongelmineen ja sai tehdä tilaa jenkeistä tilatulle batwing-katteelle. Ja yhtäkkiä tuli Willestä paras matkapyöräkin mitä koskaan olin omistanut. Tämä kaikki teki tulokseksi sen, että uskollinen palvelija tallin nurkassa keräsi vain pölyä, eikä kilometrejä, joten viime syksynä sai Guzzi siirtyä uuteen kotiin. Ei moitteen sanaa tuosta Willestä. Pari pidempää matkaa sen kanssa tehty viime kesänä, nautinnollista matkantekoa, kulutus pyörii tuossa 6,5-7,0 litran nurkilla, ei heittele tuulet ja kulkee vakaasti. Vääntöä tolkuttomasti. Tuosta en vähällä luovu. 8-)
Oho, tulipa kunnon novelli. :lol:
Viimeksi muokannut Teijo, 06 Huhti 2012 09:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Immu
Viestit: 296
Liittynyt: 01 Tammi 2012 00:37
Moottoripyörä: Suzuki DL 1000 V-Strom vm.2005
Oikea nimi: Kari Leppä

Re: Kokemuksia eri pyöristä?

Viesti Kirjoittaja Immu »

http://www.bonhams.com/eur/auction/18221/lot/272/ tuollaisella tuli ura aloitettua, paitsi sporttimallilla, jossa pakari kulki yläkautta.
http://www.yamaparts.com/museum/yamaha- ... -as3-blue/ tuollaisella uraa tuli jatkettua, kunnes 18v tuli täyteen.
http://dayerses.com/photos/honda-cb-350/04/ tuollaisella jatkettiin, kunnes isoveli paukautti sen Escortin etupäähän silloin, kun olin suorittamassa velvollisuuttani isänmaalle, onneksi veljelle käynyt sen pahemmin.
Sitten tulikin useamman kymmenen vuoden tauko, kunnes viime keväänä tuli ostettua työkaverilta Yamaha 600 Thundercat http://imageshack.us/photo/my-images/403/kuvii066.jpg/ tuolla pitäis kurvailla ainakin tuleva kesä :D
Niin, piti vielä lisätä jotta 8000km viime kesänä. Vaihdettua tuli molemmat kumit, jarrupalat eteen sekä öljyt ja filtteri. Nyt pitäis vaihtaa tulpat ja puhdistaa ilmansuodatin jahka saan tankin ajettua tyhjäksi ;)
Mr. Murphykin oli optimisti ...

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Sana on (lähes) vapaa”