Huomioliiveistä
Huomioliiveistä
Käytän nykyisin huomioliivejä, koska on ollu muutama läheltä piti tilanne (sekä yksi totaalinen). Joo, ne eivät ole ehkä "tyyliin" sopivat, mutta mieluummin (huomio) liivit kuin puupalttoo. Suosittelen!
Ajelin viikon verran Norjassa ja Ruotsissa, siellä näytti olevan hyvinkin yleisesti motoristeilla näitä liivejä, myös jopa harrikka kuskeilla.
Ajelin viikon verran Norjassa ja Ruotsissa, siellä näytti olevan hyvinkin yleisesti motoristeilla näitä liivejä, myös jopa harrikka kuskeilla.
- Zer0 the Her0
- Viestit: 885
- Liittynyt: 25 Loka 2008 15:28
- Yccf:n luottamustoimet: Itä-Suomen kuvernööri 2009-2011
Idän tiedottaja 2011-
EAK-tiimin jäsen 2014- - Moottoripyörä: Kawasaki VN 1700 Classic Tourer -10
Re: Huomioliiveistä
Itsekin Ruotsissa ja Norjassa käydessäni kiinnitin huomiota tuohon huomioliivien käytön yleisyyteen. Itse käytän lähinnä sadekeleillä ja joskus itse ajellessa muutenkin. Useamman pyörän matkassa tuota näkyvyyttä tulee ilman liivejäkin. Liivejä paremman näkyvyyden ainakin edestä katsottuna tarjoaa kypärän väritys erityisesti silloin, kun pyörässä on yhtään isompi pleksi. Eikä sen kypärän tarvitse olla mikään neonkeltainen, kun se erottuu harmaasta asfaltista.Auvo kirjoitti:Ajelin viikon verran Norjassa ja Ruotsissa, siellä näytti olevan hyvinkin yleisesti motoristeilla näitä liivejä, myös jopa harrikka kuskeilla.
Olenpa huomannut, ettei sitä huomioliivien keltaista väriä tarvitse näkyäkseen, jos ajoasussa yhtään muuta väriä kuin pelkkää mustaa. Jo pieni punainen raita ajoasussa tai kypärässä näkyy paremmin kuin se sama tylsä musta. Tämä on itselleni sikäli kiusallista, koska olen mustan vaatetuksen vankkumaton kannattaja kaikessa muussa paitsi ajoasun väreissä.
Nyt jäämmekin sitten odottelemaan kommentteja, joiden mukaan musta erottuu mustaa vasten yhtä hyvin kuin hieman valoisampi väri .
"Olen tunteellinen kuin raskaana oleva nainen." Vastarakastunut alamäkihyppääjä Toni Nieminen (Me Naiset 4/2014)
Re: Huomioliiveistä
Pohjoisessa ajaessa huomioliivit näyttivät olevan suuressa suosiossa - varsinkin wingi-kuskeilla. Huomioliivejä enemmän omaa turvallisuuttaan voi lisätä käyttämällä pitkiä ajovaloja. Useimmat "läheltäpiti-tilanteet" johtuvat siitä, ettei autoilija huomaa lähestyvää pyörää risteyksessä tai ohittamaan lähtiessään. Omassa pyörässä on kolmet ajovalot, mutta lyhyillä ajaessa ei sekään tunnu kaikille riittävän? Pitkien päälle laittaminen lopetti vastaan tulevien väistelyn . Myös vastaantulevista pyöristä parhaiten erottuvat kirkkailla valoilla vastaan tulevat..
En siis väitä, että "musta erottuu mustaa vasten yhtä hyvin kuin hieman valoisampi väri" - liivit on hyvä keino lisätä omaa näkyvyyttään varsinkin pimeällä tiellä kävellessä tai ajon aikana takana tulevalle liikenteelle. Ajaessa pitkien ajovalojen käyttö on huomiovärejä tehokkaampaa...
En siis väitä, että "musta erottuu mustaa vasten yhtä hyvin kuin hieman valoisampi väri" - liivit on hyvä keino lisätä omaa näkyvyyttään varsinkin pimeällä tiellä kävellessä tai ajon aikana takana tulevalle liikenteelle. Ajaessa pitkien ajovalojen käyttö on huomiovärejä tehokkaampaa...
Re: Huomioliiveistä
Myös tehokkain keino peittää vilkut.....en suosittele, eikä yksikään EAK-kurssi ole suositellut, päinvastoin kiellellyt.[/quoteLK kirjoitti:Ajaessa pitkien ajovalojen käyttö on huomiovärejä tehokkaampaa...
Tietysti pitkien käytössä kannattaa käyttää harkintaa ja ajella lyhyillä jonossa ja taajamissa.. ihan niinkuin autolla talviaikaan
Re: Huomioliiveistä
Kyllähän ne huomioliivit parantavat näkymistäsi, eiväthän tietyöntekijätkään niitä pelkän pakollisuuden takia pidä.
Ihan kouluttajan mielipide pitkien valojen käytöstä päiväsaikaan on ehdoton ei
Ne estävät vilkkujen näkyvyyden, sekä vaikeuttavat autoilijan etäisyyden arviointia lähestyvästä pyörästä.
Valot ja vilkut vaan mahdollisimman puhtaana ja kaikenmaailman kromikilluttimet pois vilkkulasien edestä. Niitäkin näkee yllättävän paljon, ovat sitten hyvän näköisiä tai eivät, niin vilkun havaitsemista vaikeuttavat.
Se moottoripyörän paikka siinä ajokaistalla on keskellä, ehkä hiemän vielä keskiviivan puolella Luvattoman paljon näkee motoristien ajavan piennarviivan vieressä, jolloin sivutieltä tuleva autoilija saattaa erehtyä luulemaan mopoksi ja eteenhän se tulee
Ajelkaamme teillä liikennerytmin mukaan ja suunnilleen niitä rajoituksia noudattaen, sekä mahdollisuuksien mukaan ennakoiden tilanteet, että olisi se ns. "pakotie" aina vapaana
Ps. Sillä mustalla ajoasullakin on omat hyötynsä, maastosta harvemmin mustaa väriä löytyy, joten et huku taustaan niin helposti
Ihan kouluttajan mielipide pitkien valojen käytöstä päiväsaikaan on ehdoton ei
Ne estävät vilkkujen näkyvyyden, sekä vaikeuttavat autoilijan etäisyyden arviointia lähestyvästä pyörästä.
Valot ja vilkut vaan mahdollisimman puhtaana ja kaikenmaailman kromikilluttimet pois vilkkulasien edestä. Niitäkin näkee yllättävän paljon, ovat sitten hyvän näköisiä tai eivät, niin vilkun havaitsemista vaikeuttavat.
Se moottoripyörän paikka siinä ajokaistalla on keskellä, ehkä hiemän vielä keskiviivan puolella Luvattoman paljon näkee motoristien ajavan piennarviivan vieressä, jolloin sivutieltä tuleva autoilija saattaa erehtyä luulemaan mopoksi ja eteenhän se tulee
Ajelkaamme teillä liikennerytmin mukaan ja suunnilleen niitä rajoituksia noudattaen, sekä mahdollisuuksien mukaan ennakoiden tilanteet, että olisi se ns. "pakotie" aina vapaana
Ps. Sillä mustalla ajoasullakin on omat hyötynsä, maastosta harvemmin mustaa väriä löytyy, joten et huku taustaan niin helposti
-independent-
Re: Huomioliiveistä
Huomioliivit lisäävät kyllä näkyvyyttä varmasti. Pitkienvalojen käyttökin kyllä, mutta niiden käytöstä on sitten ihan liikennesääntökin jota suosittelen noudattamaan. Muutenkin kannattaisi välillä vähän kertailla noita liikennesääntöjä.
Re: Huomioliiveistä
onhan noita huomioliivejä mustanakin. en vaan nyt löydä sivua missa oli useita ei kuviollisia mutta tässä yksi esimerkki. tiedä sitten miten nuo päivällä näkyy...
http://www.webbikeworld.com/r3/reflecti ... e-vest.htm
http://www.webbikeworld.com/r3/reflecti ... e-vest.htm
- riku
- Viestit: 742
- Liittynyt: 10 Loka 2008 11:06
- Yccf:n luottamustoimet: Länsi-Suomen kuvernöörineuvoston jäsen 2007 -2010
- Moottoripyörä: ROYAL STAR 1300 A TOUR CLASSIC -97 + perävaunu McAvec
- Oikea nimi: RISTO SALO
Re: Huomioliiveistä
Komppaan LK:ta ja Stigu Pk:ta...ei mitään kaukovaloja vilkkuja peittään vaan kunnon huomio/päivävalot...joko lisävalojen umpioihin ledipolttimot...olkoonkin ettei E-hyväksyntää... tai erilliset lyhdyt...ei liene kustannuskysymys...alla linkkejä.Omassa mopossa valoa joka suuntaan eikä ole virkavalta puuttunut
http://www.euro1supply.com/autotarvikke ... cgodE0kAdg
Ohessa jopa ilman sähkötöitä toimivia
http://www.euro1supply.com/8smd-tuulivo ... anguage=fi
KYLLÄ NÄKYY JA TULEE HUOMATUKSI
http://www.euro1supply.com/autotarvikke ... cgodE0kAdg
Ohessa jopa ilman sähkötöitä toimivia
http://www.euro1supply.com/8smd-tuulivo ... anguage=fi
KYLLÄ NÄKYY JA TULEE HUOMATUKSI
Re: Huomioliiveistä
Kuvitelma: Ajat motukalla auringonsuunnasta huomioliivit ja kaukovalot loimottaen, näkyykö liivit ?
Sitten toinen koe: Laitatte ne huomioliivit päälle ja menette tietöihin, väistääkö autoilijat, eivät paljoo noteeraa, jollei alla ole väh. 30tonninen maansiirtokone.
Tietty huomioliivejä saa pitää ken tarvetta tuntee, mutta tuntuu että niiden huomattavuus on kokenut inflaation, kun joka "koirankusettajalla" pitää liivit olla....
ps. Ennemmin rikun ehdottamaan tyyliin, lisää valoja vaikka eivät sitten olisikaan niin hyväksyttyjä, mutta ei kaukovaloja.IMO.
Sitten toinen koe: Laitatte ne huomioliivit päälle ja menette tietöihin, väistääkö autoilijat, eivät paljoo noteeraa, jollei alla ole väh. 30tonninen maansiirtokone.
Tietty huomioliivejä saa pitää ken tarvetta tuntee, mutta tuntuu että niiden huomattavuus on kokenut inflaation, kun joka "koirankusettajalla" pitää liivit olla....
ps. Ennemmin rikun ehdottamaan tyyliin, lisää valoja vaikka eivät sitten olisikaan niin hyväksyttyjä, mutta ei kaukovaloja.IMO.
FTW
Pr of CH´s
Pr of CH´s
Re: Huomioliiveistä
Kannattaa kuitenkin muistaa että net toiset tienkäyttäjät ovat samanlaisia tavallisia immeisiä kuin mekin joille sattuu VIRHEITÄ.
Vaikka met näkysimme kuinka hyvin niin yleisin virhe on arvioida lähestyvä ajoneuvo kauemmaksi kuin se todellisuudessa on .
Samoin nopeus yleisimmin arvioidaan todellista pienemmäksi.
Etäisyyttä arvioidaan kohteen koon perusteella ja met olemme autoihin varrattuna paaaljon pienempiä ja helposti näytämme olevan todellisuutta kauempana .
Kannattaa ajaa hiljaa ja varautua virheisiin .
Vaikka met näkysimme kuinka hyvin niin yleisin virhe on arvioida lähestyvä ajoneuvo kauemmaksi kuin se todellisuudessa on .
Samoin nopeus yleisimmin arvioidaan todellista pienemmäksi.
Etäisyyttä arvioidaan kohteen koon perusteella ja met olemme autoihin varrattuna paaaljon pienempiä ja helposti näytämme olevan todellisuutta kauempana .
Kannattaa ajaa hiljaa ja varautua virheisiin .
Tämon vielä lekendaarisempaa !