535:n eturenkaan vaihto leveämpään

Täältä löytyy apua, jos mielii isomman takarenkaan alle laittaa, tai jos etuhaarukan jousitus tuntuu löysältä, tai tarttis saada taakse lyhyemmät ja jäykemmät jouset.
koski
Viestit: 68
Liittynyt: 13 Maalis 2014 11:58
Moottoripyörä: Yamaha XVS950A Midnight Star '09
Oikea nimi: Petri Karjalainen

535:n eturenkaan vaihto leveämpään

Viesti Kirjoittaja koski »

Jotenkin on alkanut ahdistaa tuo virren eturengas, joka on isompi ja ohuempi kuin takarengas. Noista Dragstar Classic sarjan saman kokoisista renkaista innostuneena ajattelin, että laittaisin eturenkaan tilalle jotain vähän isompaa. Lopputuloksena ajattelin jotain tällaista tai tällaista (poislukien muut customoinnit, ihan vaan renkaat näin aluksi.)

Siinä lienee vaihtuu sitten etuhaarukka ja jousitus. Mitä muuta kannattaisi pitää mielessä tuollaisessa operaatiossa? Onko kellään jotain parempaa tietoa, miksi tuollaista ei esimerkiksi kannattaisi tehdä (muuta kuin rahallisesti :))

Avatar
HirviMikko
Viestit: 920
Liittynyt: 05 Loka 2008 10:34
Yccf:n luottamustoimet: Hallituksen jäsen joskus ammoisina aikoina, jolloin jäsennumerot olivat 2- tai 3-numeroisia. Webmasterina tosi kauan syksyyn 2013 asti. hirvimikko(at)yccf.fi
Moottoripyörä: Virago 750, vm.1997

Re: 535:n eturenkaan vaihto leveämpään

Viesti Kirjoittaja HirviMikko »

Itse ajattelen just päinvastoin: etukumi saisi olla vielä kapeampi ja matalampi, mutta vanne korkeampi, niin näyttäisi perä vielä matalammalta ja pyörä muutenkin enemmän kopterilta.

Sitten asiaan.

Vakioeturenkaan tilalle meni vähän suurempi (leveempi, korkeempi) tuumamittainen rengas heittämällä, kun kerran sellaisen epähuomioissa 535:een ostin. En muista sen tarkkoja mittoja, mutta vähän lähemmäs vakiolokasuojaa kumminkin meni niin, että välillä hietikolla ajaessa uriin tarttuneet kivet rahisivat lokasuojan alapintaan.

- Hirvi-Mikko -
- Hirvi-Mikko -

koski
Viestit: 68
Liittynyt: 13 Maalis 2014 11:58
Moottoripyörä: Yamaha XVS950A Midnight Star '09
Oikea nimi: Petri Karjalainen

Re: 535:n eturenkaan vaihto leveämpään

Viesti Kirjoittaja koski »

HirviMikko kirjoitti:Vakioeturenkaan tilalle meni vähän suurempi (leveempi, korkeempi) tuumamittainen rengas heittämällä, kun kerran sellaisen epähuomioissa 535:een ostin.
Miten koit, että tuo vaikutti ajettavuuteen? Tuliko vähemmän ketteräksi? Lokasuojan läheisyys ei sinäänsä huoleta, mutta sitten se, että muuttuuko ajettavuus merkittävästi?

Avatar
Ipu
Viestit: 316
Liittynyt: 08 Loka 2008 19:10
Moottoripyörä: Midnight Star XV 1900

Re: 535:n eturenkaan vaihto leveämpään

Viesti Kirjoittaja Ipu »

koski kirjoitti:
HirviMikko kirjoitti:Vakioeturenkaan tilalle meni vähän suurempi (leveempi, korkeempi) tuumamittainen rengas heittämällä, kun kerran sellaisen epähuomioissa 535:een ostin.
Miten koit, että tuo vaikutti ajettavuuteen? Tuliko vähemmän ketteräksi? Lokasuojan läheisyys ei sinäänsä huoleta, mutta sitten se, että muuttuuko ajettavuus merkittävästi?
No ei varmaankaan ainakaan parantunut...

Keppinen
Viestit: 28
Liittynyt: 21 Heinä 2014 17:28
Moottoripyörä: Yamaha Virago 750 -91
Oikea nimi: Keijo Ruolahti

Re: 535:n eturenkaan vaihto leveämpään

Viesti Kirjoittaja Keppinen »

Samaa mieltä HirviMikon kanssa. Kapeampi etupyörä ja leveämpi takapyörä on ajettavuuden kannalta parempi.
Lisäksi iskarit joustavat ja lokari voi hangata kuopissa. Toisaalta kuitenkin kai makuasia.
Open road, open mind.

koski
Viestit: 68
Liittynyt: 13 Maalis 2014 11:58
Moottoripyörä: Yamaha XVS950A Midnight Star '09
Oikea nimi: Petri Karjalainen

Re: 535:n eturenkaan vaihto leveämpään

Viesti Kirjoittaja koski »

Keppinen kirjoitti:Samaa mieltä HirviMikon kanssa. Kapeampi etupyörä ja leveämpi takapyörä on ajettavuuden kannalta parempi.
Lisäksi iskarit joustavat ja lokari voi hangata kuopissa. Toisaalta kuitenkin kai makuasia.
Tarkoitatko siis, että jos vaihtaa isompaan?

Lähinnä mietin tuossa viragon tapauksessa, kun ainakin nopeasti laskettuna, eturengas ja takarengas ovat pyörän leveyttä/paksuutta vaille tismalleen saman kokoiset (fyysinen korkeus). Eli ei pitäisi tulla lokasuojien kanssa mitään ongelmia sen puolesta, eikä jousitustakaan välttämättä tarvitsisi säätää (riippuen, millaisia paineita pitää renkaissa). Onko jotain esim. XVS650 Classic omistajaa joka olisi verrannut tuollaiseen ei-Classic malliin tuota ajettavuutta (tai toisin päin)? Periaatteessahan ero pitäisi olla aika lailla sama.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Renkaat, jarrut ja jousitus”