Talvisäilyttäminen ja kevättarkastus

Yllä oleviin kategorioihin sopimaton kustomointiin, säätöön ja korjaukseen liittyvä keskustelu, kuten tallin varustus, huolto-ohjeet, työkalut, nostimet, omaviritelmät ym. huoltovempeleet.
Avatar
stigupk
Viestit: 1020
Liittynyt: 08 Loka 2008 17:47

Talvisäilyttäminen ja kevättarkastus

Viesti Kirjoittaja stigupk »

Lainaus Harri Knuuttilan kirjoituksesta. Hän on valtuutettu Honda-huoltoyrittäjä, sekä mp-mekaanikko kouluttaja.
Talvisäilyttäminen ja kevättarkastus
– Eräs sellainen asia, jota ihmisten pitäisi välttää on talvikäyttäminen tallissa. Sen sijaan voisi vaikka käydä läpi kaikki hydrauliikat kuukauden kahden välein. Pumpataan sekä jarruja, nestoimista kytkintä, että jousituksen etupäätä/takapäätä kunnolla. Näin kumiosat pysyvät kunnossa, eivätkä kuivu talven aikana. Näin vältytään keväällä turhilta etupään öljyvuodoilta ja toimimattomasta kytkimestä ja takajarrusta. Myös palojen kuluneisuus ja satuloiden herkkyys kannattaa tarkastaa, etteivät jarrut laahaa ja ylikuumene ajossa.
Pyörän säilyttämisessä kuivuus on tärkeämpi kuin lämmin. Akun säilymisen kannalta parasta olisi viileä, jopa kylmä paikka. Monet nykyakut pitää muistaa ladata oikeanlaisella laturilla vähintään kerran kuukaudessa.
– Käyttämistä kannatta välttää siksi, että nykybensiinin säilyvyys on huono, ja se sisältää happea, joka haihtuu, joten polttoaine vain kastelee tulpat eikä sytytä. Sen tilalla kannattaa talvisäilytyksessä käyttää pienkonebensiiniä, jossa ei ole irtoavaa happea. Polttoaineen lisäaineet kyllä suojaavat esim. suuttimia, mutta ne eivät estä hapen haihtumista Tämän vuoksi kannatta pitää polttoainetankki suhteellisen tyhjänä (säilytyspaikasta riippuen ) ja akku ladattuna. Keväällä kaadetaan uutta bensaa tankkiin ennen käynnistystä, tai ajetaan sitten ensimmäinen lenkki suoraan huoltoasemalle ja tankataan täyteen bensiiniä, jos lähti käyntiin vanhalla bensalla. Eri mallit reagoivat vanhaan bensaan herkemmin kuin toiset. Lisäksi ajetaan lenkki, jotta akku lautautuu ja kone lämpiää kunnolla.
– Ruisku ei ole niin tarkka kuin kaasutin. Puhdas bensa, täysi akku, pyörä käyntiin ja heti matkaan, kuuluvat Kuuttilan ohjeet ensiajosta. – Ja muista laittaa rengaspaineet kuntoon ja tarkalla mittarilla. Näitä ammattilaisen ohjeita ja huoltovinkkijä noudattamalla itsekukin tahollamme saamme oman moottoripyöräilymme taas hivenen turvallisemmaksi alkavalla ajokaudella. Kiitos, Harri!
-independent-

Palaa sivulle “Muu korjaamokeskustelu”