Mobil Delvac super 1400 10W/30

Öljyt, bensat, jarrunesteet, kiilloitustahnat jne.
Täältä löytyy apua, jos on ongelmia öljyn valinnassa, tai pintaan palanutta likaa.
Avatar
Hiikeri
Viestit: 14
Liittynyt: 08 Maalis 2011 13:13

Re: Mobil Delvac super 1400 10W/30

Viesti Kirjoittaja Hiikeri »

Selvennetäänpäs hiukan asiaa kun erilaisia sekalaisia kommentteja tässäkin threadissa ollut, elikkä noi öljyn ekat numerot eli xxW tarkoittaa öljyn juoksevuutta -> W eli Winter eli talvikeleillä olevaa juoksevuutta standardin mukaan, eli pyörissä ei sillä ole mitään merkitystä, paitsi jos meinasit kovilla pakkasilla ajella.

Mitä pienempi W-arvo, sitä juoksevampaa se on tietyssä (olikohan se -18C?) lämpötilassa.

Käytännössä ainut arvo MP käytössä on toi ylempi arvo joka merkkaa, esim 30 tai 40. Joka taas standardin mukaan tarkoittaa että tietyssä kuumuudessa öljy pyrkii olemaan mahdollisimman jäykkää eli ettei se muutu vesimäisen juoksevaksi luiruksi jolloin se ei enää hoida tehtäväänsä eli voitele paikkoja eikä sido lämpöä pois optimaalisesti (sitä varten joissain pyörissä on pelkkä öljynlauhdutin, koneesta tuleva lämpö viedään pois öljyn eikä veden kautta).

Delvacin Super1400 10W/30 on siten luirumpi öljy kuin MX 15W/40. Kuumana kun 30 on luirumpaa nestettä kuin 40 arvon omaava öljy.

MX on kanssa täys-mineraali öljy joka antaa märkäkytkimille paremman pidon joten se on yksinkertaisesti parempi öljy pyörä käyttöön koska luirumpi Super ei siedä samaa "pitoa" > kytkin voi alkaa luistamaan esim. kiihdytyksissä.

Ja pelkästään erilaisilla Suomalaisilla forumeilla on jo kymmenia ja kymmeniä, jos ei jopa satoja käyttäjien kokemuksia että puhdistava Delvac saa vaihteiston toimimaan hiljaisemmin eli monen monet kolahtelut hiljenevät.

Super1400 on parempi öljy tietyillä ominaisuuksillaan katu/kyykky pyörään jotka kiertävät jopa 15k, että voitelu on vilkasta...

MX on parempi vaihtoehto matala-kierroksisiin kustom pyöriin. Molemmat pyörä-tyypit toimivat molemmilla öljyillä, mutta Kustomiin MX:ää on suositus.

PS. Vielä on MX 15W/40 Delvaccia ~16L pöntössä... :P

PS2. Ja vielä lopuksi mainitsen tärkeän asian. Jos pyörällä ei ole ennen Delvacilla ajettu, ja laitat ensimmäistä kertaa Delvacit sisään + uusi suodatin, ja koska Delvac on ns. puhdistava öljy niin suosittelen (= yleinen suositus) että ensimmäisellä satsilla ajat vain 300-500km ja sitten vaihdat taas uudet Delvacit sisään.

Tällä toisella kerralla voit ajaa sen 500-1000km ja sitten taas uusi suodatin sekä öljyt sisään ja sen jälkeen pitäisi koneen sisusta olla puhdas ja sen jälkeen esim. 5tkm jälkeen Delvaccien vaihto (+suodattimen vaihto oman tunnon mukaan tai joka toinen kerta) ja toimii pykälät pehmeämmin ja on koneesi sisuskalut puhtaampina kuin kalleilla merkki "mopo" öljyillä joissa on turhia Wanna-Be merkki-öljy extroja..

Avatar
Zer0 the Her0
Viestit: 885
Liittynyt: 25 Loka 2008 15:28
Yccf:n luottamustoimet: Itä-Suomen kuvernööri 2009-2011
Idän tiedottaja 2011-
EAK-tiimin jäsen 2014-
Moottoripyörä: Kawasaki VN 1700 Classic Tourer -10

Re: Mobil Delvac super 1400 10W/30

Viesti Kirjoittaja Zer0 the Her0 »

Hiikeri kirjoitti:Selvennetäänpäs hiukan asiaa
Kiitos loistavasta selvityksestä!
"Olen tunteellinen kuin raskaana oleva nainen." Vastarakastunut alamäkihyppääjä Toni Nieminen (Me Naiset 4/2014)

Avatar
Oula
Viestit: 1053
Liittynyt: 08 Loka 2008 19:21
Moottoripyörä: Dnepr MT 10-36 Triumph 800 XRX

Re: Mobil Delvac super 1400 10W/30

Viesti Kirjoittaja Oula »

SAE Winter-viskositeetti Pumpattavuuden rajalämpötila, °C
0w -40
5w -35
10w -30
15w -25
20w -20
25w -15

http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottori%C ... tandardeja
perustietoa
samat ominaisuudet kuin Delvakista löytyy monista muistakin öljyistä .

http://www.motot.net/wiki/Nelitahtimoot ... ljynvaihto
täälläkin aika hyvää tietoa mutta edelleenkään ei mitään faktaa kytkimen toimintaan vaikuttavasta lisäaineistuksesta
vaan sekoittaavat JASO-luokituksen siihen.
Teboililtakin ymmärtää aika hyvin.
Tämon vielä lekendaarisempaa !

Avatar
Ipu
Viestit: 316
Liittynyt: 08 Loka 2008 19:10
Moottoripyörä: Midnight Star XV 1900

Re: Mobil Delvac super 1400 10W/30

Viesti Kirjoittaja Ipu »

Hiikeri kirjoitti:Selvennetäänpäs hiukan asiaa kun erilaisia sekalaisia kommentteja....
Delvacin Super1400 10W/30 on siten luirumpi öljy kuin MX 15W/40. Kuumana kun 30 on luirumpaa nestettä kuin 40 arvon omaava öljy.

MX on kanssa täys-mineraali öljy joka antaa märkäkytkimille paremman pidon joten se on yksinkertaisesti parempi öljy pyörä käyttöön koska luirumpi Super ei siedä samaa "pitoa" > kytkin voi alkaa luistamaan esim. kiihdytyksissä.

Ja pelkästään erilaisilla Suomalaisilla forumeilla on jo kymmenia ja kymmeniä, jos ei jopa satoja käyttäjien kokemuksia että puhdistava Delvac saa vaihteiston toimimaan hiljaisemmin eli monen monet kolahtelut hiljenevät.

PS2. Ja vielä lopuksi mainitsen tärkeän asian. Jos pyörällä ei ole ennen Delvacilla ajettu, ja laitat ensimmäistä kertaa Delvacit sisään + uusi suodatin, ja koska Delvac on ns. puhdistava öljy niin suosittelen (= yleinen suositus) että.........
Hämmennetäänpä vielä lisää:

Mineraaliöljyjen ominaisuuksiin kuuluu huono stabiilisuus. Viskositeetti muuttuu voimakkaasti lämpötilan mukaan, eli ne ovat jäykkiä kylmässä ja ohenevat liruksi kuumassa. Mineraaliöljy hajoaa korkeassa lämpötilassa nopeasti, pikeentyen männänrenkaisiin ja hydraulinostimiin, aiheuttaa jumittumista ja muodostaa liukenematonta sakkaa öljypohjaan. Tästä syystä mineraaliöljyissä käytetään runsaasti peseviä lisäaineita. Pesevät lisäaineet puolestaan lisäävät kitkaa! Lisäksi mineraaliöljyn ohuet jakeet haihtuvat nopeasti, ja öljy paksuuntuu jatkuvasti käytön aikana. :?(Katso avatar)

Pelber
Viestit: 5
Liittynyt: 09 Syys 2013 16:37

Re: Mobil Delvac super 1400 10W/30

Viesti Kirjoittaja Pelber »

En suosittele käyttämään Delvaccia ainakaan Yamaha Dragstar 1100. Vaihteet hyppii pois paikaltaan ja ei aina löydy vaihteita. Sisältää enemmän sinkkiä.. Myös pesevä diesel öljy...

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Nesteet ja mönjät”