XV535 lyhyemmät takaiskarit

Täältä löytyy apua, jos mielii isomman takarenkaan alle laittaa, tai jos etuhaarukan jousitus tuntuu löysältä, tai tarttis saada taakse lyhyemmät ja jäykemmät jouset.
WilleK
Viestit: 6
Liittynyt: 12 Touko 2016 23:17
Moottoripyörä: XV535

XV535 lyhyemmät takaiskarit

Viesti Kirjoittaja WilleK »

Morot kaikille Oulun suunnalta! Kirjauduin foorumille jokunen hetki takaperin ja on tullut aikalailla koluttua topikit läpi opiskellessa viragon sielunelämää. Tässä vaiheessa lienee sopivaa kiitellä aktiivisia foorumilaisia laajasta tietopaketista joka tänne on muodostunut ajan saatossa! Foorumitoimintaa parhaimmillaan! 8-)

Hankittiin siis paremmalle puoliskolle -90 xv535 58tkm ajettuna kun eteen sopivasti sattui.
Pyörä pelaa hienosti, tähän mennessä tullut tehtyä lähinnä perushuollot(moottoriöljyt, peräöljyt, jarrunesteet, tulpat jne) toki paikkojen herkistelyä/rasvausta unohtamatta. To-do listalla vielä keulaöljyjen ja samalla stefojen vaihto kun kerran keulan kimpussa on.

Mutta, mennäänpä asiaan:
Rouva on vertikaalisesti hieman haasteellinen, eli 151cm pitkä. Hän haluaisi molemmat jalat maahan parkkimanooverien yhteydessä. Corbinin satula tuli jo hommattua joka auttoi hieman, mutta ei riittävästi eli takapumppujen kimppuun käydään seuraavaksi.
Löysin useita viitteitä Honda Rebelin (CMX250) iskareista, muutaman kommentin jossa mainittu niiden tilaamisesta, muutama linkki vanhalle foorumille joita en saanut auki, laittamisesta xv250:n mutta en yhtään kommenttia 535:n alle päätyneistä. Googlen kautta olen koittanut myös etsiä ulkomaiden foorumeilta tietoa, mutta huonosti tuntuu löytyvän.
Päivän polttava kysymys kuuluukin että onko jollain käytännön kokemuksia noista ebay:n myymistä Rebelin pumpuista. Kuinka kova perästä tulee, paljonko perä todellisuudessa laskee ja kestävätkö käytössä?

Kiitokset jo etukäteen vastauksista!

-Ville

Avatar
HirviMikko
Viestit: 920
Liittynyt: 05 Loka 2008 10:34
Yccf:n luottamustoimet: Hallituksen jäsen joskus ammoisina aikoina, jolloin jäsennumerot olivat 2- tai 3-numeroisia. Webmasterina tosi kauan syksyyn 2013 asti. hirvimikko(at)yccf.fi
Moottoripyörä: Virago 750, vm.1997

Re: XV535 lyhyemmät takaiskarit

Viesti Kirjoittaja HirviMikko »

Lienet lukenut "Virago 535-92 madallus"-ketjun? Tuo ketju on "Muu korjaamokeskustelu"-osiossa.

Olen asentanut sekä 535:een, että 750:een Louisilla myynnissä olevat alle viidenkympin iskarit. Aikanaan niitä oli kahta mallia, kevyempiin pyöriin tavallinen ja raskaampiin "heavy"-malli. 535:een laitoin tavalliset ja 750:een heavy-mallin. Nyt näkyy olevan myynnissä yhtä mallia. Avaa http://www.louis.de -sivu ja kirjoita hakukenttään joko "Stossdaempfer Universal" tai "Chopper Shock Absorber", riippuen siitä, katseletko sivuja saksaksi vai englanniksi, niin johan löytyy. Ja hinta edelleen alta viidenkympin per yksi iskari. Jotenkin muistelen, että olisivat olleet aikoinaan kaksi kipaletta tuolla hinnalla. Muistan varmaan väärin.

Parhaiten persaus laskee, kun tekee/teettää kokonaan uuden penkin, joka varta vasten tehdään madallustarkoituksessa, eli ei fyllinkiä montaa senttiä, eikä mitään turhia korottavia ilmarakoja rungon ja pehmusteen väliin, vaan pelkästään siivu vaneria, peltiä tai muovia.
- Hirvi-Mikko -

WilleK
Viestit: 6
Liittynyt: 12 Touko 2016 23:17
Moottoripyörä: XV535

Re: XV535 lyhyemmät takaiskarit

Viesti Kirjoittaja WilleK »

Kiitos, joo kyllä tuokin keskustelu tuli luettua.

Istuimen modaus/uudet teettäminen on myös ollut mielessä.
Tämä tulee ajankohtaiseksi mikäli perä menee noilla lyhemmillä pumpuilla aivan kivikovaksi.

Otin ja tilasin nyt testiin tällaiset kun olivat niin edulliset:
http://www.ebay.com/itm/Rear-Shock-Abso ... 0F&vxp=mtr

Sami W
Viestit: 59
Liittynyt: 07 Elo 2014 13:10

Re: XV535 lyhyemmät takaiskarit

Viesti Kirjoittaja Sami W »

Itse laitoin vasta alle 535:een nuo Rebelin iskarit. Vielä ei hirveästi voi kokemuksia kertoa, mutta ehkä hiukan jäykemmäksi perä menee. Kokoneiskorkeuttakaan en tullut mitanneeksi, mutta rengas on nyt aika paljon lähempänä lokasuojaa.
Noihin Rebelin iskareihin joutuu vaihtamaan toiseen iskariin alkuperäisestä iskarista puslat. Muistelisin että vasemmalle puolelle iskarin alapäähän. Ei ollut paha rasti.

WilleK
Viestit: 6
Liittynyt: 12 Touko 2016 23:17
Moottoripyörä: XV535

Re: XV535 lyhyemmät takaiskarit

Viesti Kirjoittaja WilleK »

Sami W kirjoitti:Itse laitoin vasta alle 535:een nuo Rebelin iskarit. Vielä ei hirveästi voi kokemuksia kertoa, mutta ehkä hiukan jäykemmäksi perä menee. Kokoneiskorkeuttakaan en tullut mitanneeksi, mutta rengas on nyt aika paljon lähempänä lokasuojaa.
Noihin Rebelin iskareihin joutuu vaihtamaan toiseen iskariin alkuperäisestä iskarista puslat. Muistelisin että vasemmalle puolelle iskarin alapäähän. Ei ollut paha rasti.

Ok, hyvä tietää ettei tuosta kuitenkaan aivan kivirekeä tule. :like:

Kuvien perusteella perä tosiaan laskee melkolailla joten odotukset ovat korkealla uusien pumppujen suhteen. Vaihto tuskin tuottaa ylimääräisiä kyyneleitä, jos vain perustyökaluilla hommasta selviää :D

Näyttivät jo lähteneen myyjältä rahtikirjan mukaan joten saapunevat viikon/kahden sisällä.

-Ville

WilleK
Viestit: 6
Liittynyt: 12 Touko 2016 23:17
Moottoripyörä: XV535

Re: XV535 lyhyemmät takaiskarit

Viesti Kirjoittaja WilleK »

DHL-kuriiripoika oli äkäisenä ja kilkutteli ovikelloa tänään aamupäivällä.
Toimitus oli kyllä todella joutuisa. Seurannan mukaan paketti lähti hong kongista sunnuntai iltana liikenteeseen, eli rahti kesti vajaa 3vrk. :shock:

Päivittelen tänne kuinka asennus sujuu ja paljonko perä näillä laskee kunhan pääsen pyörän kimppuun.
Jääpähän tuleville viragon madaltajille speksit tänne talteen.

-Ville

WilleK
Viestit: 6
Liittynyt: 12 Touko 2016 23:17
Moottoripyörä: XV535

Re: XV535 lyhyemmät takaiskarit

Viesti Kirjoittaja WilleK »

Noniin, pumput paikallaan ja asennus oli erittäin helppo. Ainoa temppu tuo Sami W:n muistelema vasemman alapuslan irroitus vaimentimesta.
Nämä kyseiset vaimentimet eivät tosin olleet 2" lyhemmät kuten ennakkotiedot antoivat ymmärtää. Uusien pituus oli n.280mm ja vanhat paikallaan olleet n.310mm. (Liekö aika tehnyt tehtävänsä ja painanut alkuperäiset jo hieman läjään?)

Paikalleen laitettuna mittaus heti asennuksen ja muutaman painalluksen jälkeen navasta lokasuojan kaareen näytti myös 3cm eroa, arvelen että lopputulos tulee olemaan 3.5-4cm luokkaa kunhan asettuvat paikalleen.
Tältä näyttää perän korkeus nyt:
Kuva

Pienen testilenkin teimme ja kyyti on selvästi jämäkämpää. Jousien esijännityksen säätöä en saanut paljain käsin käännettyä ja ovat asennossa "1" tällä hetkellä eli ymmärtääkseni pehmeimmässä asennossa.
Myös parempi puolisko istahti hetkeksi kyydille, eivätkä pumput pohjanneet edes hidastetöyssyissä. (Painoa itsellä n.85kg ja rouvalla n.50kg) Tosin tuli ehkä ajettua normaalia sievemmin koeajolla.

Rouva varsinkin vaikutti tyytyväiseltä. Aiemman varpaiden yltämisen sijaan hänellä yltää nyt molemmat päkiät maahan tasaisella alustalla joten pyörän liikuttelu parkissa helpottuu merkittävästi. Erittäin onnistunut muutos siis kaikin puolin. 8-)

Sami W
Viestit: 59
Liittynyt: 07 Elo 2014 13:10

Re: XV535 lyhyemmät takaiskarit

Viesti Kirjoittaja Sami W »

1 asennossa ovat tosiaan löysimmät. Jos iskareita haluaa säätää onnistuu se parhaiten tämmöisellä työkalulla. Kuva

Avatar
HirviMikko
Viestit: 920
Liittynyt: 05 Loka 2008 10:34
Yccf:n luottamustoimet: Hallituksen jäsen joskus ammoisina aikoina, jolloin jäsennumerot olivat 2- tai 3-numeroisia. Webmasterina tosi kauan syksyyn 2013 asti. hirvimikko(at)yccf.fi
Moottoripyörä: Virago 750, vm.1997

Re: XV535 lyhyemmät takaiskarit

Viesti Kirjoittaja HirviMikko »

Sami W kirjoitti:Jos iskareita haluaa säätää onnistuu se parhaiten tämmöisellä työkalulla.
Monesti helpompaa on, kun vaan tarttuu käsillä lujasti kiinni jousesta ja pyöräyttää.
- Hirvi-Mikko -

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Renkaat, jarrut ja jousitus”