XVS125 Drag Star latausongelma

Käynnistys, bensansyöttö, vilkut, valot, akku...
Täältä löytyy apua, jos mp on ihan pimee tai hyytyy kesken ajon.
1798
Viestit: 109
Liittynyt: 24 Joulu 2008 10:58
Moottoripyörä: yamaha xvs 1100 custom

Re: XVS125 Drag Star latausongelma

Viesti Kirjoittaja 1798 »

Tulihan se säädin lopussakin, oli pakettikortti niin huonos hapes et viipyili vähän matkalla, nyt lataus 14v koko ajan, kierroksista riippumatta. 24mx:llä on muuten alinhinta takuu, eli jos löydät saman tuotteen muualta halvemmalla niin hekin myövät samaan hintaan. No, laitoin reklamaatiota et stormilla jännitteensäädin 78€, tuli vastaus et ei sama osa :shock: No, stormilla kuvanmukaan alkuperäisen näköinen ja 24mx:llä Argentiinalainen kopio ja maksaa vaan 180,70€, et tämmöinen alinhinta takuu siellä.

Avatar
pete75
Viestit: 42
Liittynyt: 31 Maalis 2009 19:02
Moottoripyörä: Yamaha XVS 1100

Re: XVS125 Drag Star latausongelma

Viesti Kirjoittaja pete75 »

Pannaan samaan ketjuun. Mulla on pyörässä lithium -akku, jossa on ominaisuus, että se sulkee itsensä kun jännite putoaa liian alas. Tänään motarilla ajellessa pyörästä katosi kaikki virrat. Akku oli sulkenut itsensä. Ennen ajoa akku oli ladattu laturilla täyteen. Hinurikuski antio apuvirtaa jolla akku herätettiin henkiin ja pyörä starttasi. Kierroksista riippumatta akun napojen välinen jännite oli 12,2 -volttia, joten vaikuttaa siltä, ettei pyörä lataa lainkaan. Pitäisikö vikaa lähteä etsimään staattorista vai lataussäätimestä? Edelliset ajot oli työmatkat 30km suuntaansa eikä akkua silloin ladattu välissä, joten olettaisin latauksen silloin toimineen.

vesalama
Viestit: 605
Liittynyt: 17 Loka 2008 22:13
Moottoripyörä: Yamaha XVS1300 Midnight Star
Oikea nimi: Vesa Salama

Re: XVS125 Drag Star latausongelma

Viesti Kirjoittaja vesalama »

Tervehdys.
Latausongelmahan tuo on mutta mistä johtuu niin.
Sieltä laturilta tulee kolme johtoa jännitteensäötimelke, ykeensä ovat kaikki valkoisia.
Ota liitin jännitteensäätimelle irti, yleensä siinä satulan tietämissä. Seuraa laturilta tulevaa piuhaa.
Kun liitin irti, mittaa jokainen piuha yleimittarin ohmi asetuksella runkoon, ei putäisi värähtää ja jos tulee lukemaa, antaa maihin.
Sitten mittaa samaisella asetuksella johtojen päät ristiin, 1 ja2, 1 ja 3, 3ja 2.
Lukeman pitäisi olla kaikilla suht sama.
Yleusmittari volttiasentoon vaihtovirralle! ( näissähän on vaihtovirtalaturi joka muuttuu jännitteensäötimessä tasavirraksi)
Pyörä käyntiin ja mittaa mitä voltteja antaa eri vaiheella, (olikos se nyt risttin vai toinen runkoon) huomaat kyllä.
Lukeman tulisi muuttua kaasun myötä jopa 50V asti.
Jos tulee virtaa ja kaikki muutkin arvot on hyvät, niin nähdäkseni jännitteensäädin on sökö. Sen mittaaminen onkin sit ihan eri juttu.
Helpoin on tietty mitata heti, tuleeko jännite staattorilta.
Sit liitin kiinni ja testata lataus uudelleen suoraan akusta, 14V olis hyvä tulla. Liittimet voisit kyllä käydä läpi ihan ensiksi jos vaikka hapettumaa ja sulakkeet saman vaivan varalta, niin ja sen maajohdon liitäntä.
Noin niinku aluksi..
Vesa.
Kompetenssin on hyvä olla kohdallaa.

Avatar
pete75
Viestit: 42
Liittynyt: 31 Maalis 2009 19:02
Moottoripyörä: Yamaha XVS 1100

Re: XVS125 Drag Star latausongelma

Viesti Kirjoittaja pete75 »

Tossa DragStarissahan toi jännitteensäädin on akun alapuolella tossa oikealla pakoputkien takana. Aika ikävä paikka mittailla, mutta ei se kai auta. Starttireleessähän on kiinni kaksi 30ampeerin sulaketta, jotka manuaalin mukaan on pääsulakkeita. Ne oli molemmat kunnossa.

Regulaattorissahan on kuvan kaltainen liitin. Eli noi AC-nastat pitäisi siis mittailla ristiin sekä rastiin? Toi kuva on kiinaksi, joten osaisko joku kertoa mitä noi punainen sininen ja keltainen nasta on?

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1AWNrhURI ... 40x640.jpg

Avatar
pete75
Viestit: 42
Liittynyt: 31 Maalis 2009 19:02
Moottoripyörä: Yamaha XVS 1100

Re: XVS125 Drag Star latausongelma

Viesti Kirjoittaja pete75 »

No niin. Nyt on pakoputket irroitettu ja kiinnitetty. Noista ton linkin liittimistä vihreään tuleva piuha taisi näyttää maihin nollavastusta. Olisko se maapiuha? Kai tasavirrassa täytyy maakin olla. Punainen ja keltaiset näyttivät nollaa ja sininen näytti ettei ole käytössä lainkaan. En saanut siitäkään mitattua ääretöntä pienempää vastusta.

Pyörän käydessä keltaisten välinen jänniten vaihtovirtapuolella mitattuna oli reilut 30 volttia tyhjäkäynnillä ja kierroksilla meni sadan paremmalle puolelle. Alan kallistua siihen, että jännitteensäädin menee vaihtoon. Vai onko jollain parempia ideoita?

Diagrammin mukaan tosiaan toi toinen DC-puolen johdoista menisi suoraan maihin. Eikä ton säätimen ja akun välissä ole oikeastaan muuta kuin sulake, jonka olen todennut ehjäksi, niin oletan, että vika täytyy olla jännitteensäätimessä. Onko toi yli sadan voltin jännite vaihtovirtapuolella liikaa?

Kuva

Tietääkö kukaan muuten mikä on se tyhjä kolo siinä jännitteensäätimen takapuolella saman kotelon sisällä? Sinne menee nelinapainen sininen liitin, joka ei ainakaan mulla ole siis kiinni missään.

Kuva
Kuva

Avatar
pete75
Viestit: 42
Liittynyt: 31 Maalis 2009 19:02
Moottoripyörä: Yamaha XVS 1100

Re: XVS125 Drag Star latausongelma

Viesti Kirjoittaja pete75 »

Ja vielä päivitystä. Tein lisää mittauksia. Mittasin diodimittauksella jännitteensäätimen, joka sen mukaan olisi kunnossa. Ainakin mitä youtubesta katselin videoita mittauksista niin sain samankaltaisia arvoja. Toisinpäin mittari näytti tasan 1 ja toisinpäin 550 luokkaa olevia lukuja. Ristiin mitattuna meni ihan niinkuin videoissa. Mittasin vielä uudestaan kaikkien kolmen vaiheen väliset jännitteen koneen käydessä. tyhjäkäynnillä kaikki antoi luokkaa 35V ja kierroksilla nousi korkeimmillaan hetkellisesti 120 volttiin. Tämä siis ilman kuormaa piuha irti jännitteensäätimestä. Mittasin vielä jännitteensäätimen punaisen johdon akun miinus -navan välisen jännitteen, joka näytti samaa kuin akun napojen välinen jännite. Eli sen mukaan ilmeisesti jännitteensäätimestä ei mitään virtaa tule. Jännitteensäätimen mustan johdon ja maan välinen vastus oli olematon, joten maadoituskin lienee kunnossa.

Onko uuden jännitteensäätimen oston paikka vaikka diodimittauksen mukaan se olisi ehjä? En oikein keksi muutakaan missä vika voisi olla. Diodimittaushan käsittääkseni mittaa vain tasasuuntauspuolta. Ei jännitteentasausta. Olisiko vika juuri jännitteentasauksessa?

vesalama
Viestit: 605
Liittynyt: 17 Loka 2008 22:13
Moottoripyörä: Yamaha XVS1300 Midnight Star
Oikea nimi: Vesa Salama

Re: XVS125 Drag Star latausongelma

Viesti Kirjoittaja vesalama »

Tervehdys.

Ei sulla latausvirtaa ainakaan puutu ja mittausten mukaan kaikki ok!

Mittaa vielä se lataus kun on jännitteensäädin kiinni ja kato mitä näyttää.
Akun maadoitus tarkistettu?
Voiskohan se selvitä kun mittaa ensin latauksen akulta ja kattoo lukeman, siirtää sitte mittarin maa runkoon ja jos tulee ero, niin käsittääkseni se kertoisi yhteyden runko-akku olevan puutteellinen.

Muistelisin että joku on vaihtanut tuon jännitteensäätimen paikkaa koska tuolla se ei jäähdy kunnolla.
Moottorin etuosaan ovat niitä laittaneet.

Viritteleppä yleismittari kiinni niin että näet sen liikennettä varrantamatta ajon aikana. Jos latauksen jännite laskee, niin jänniteensäädin lämpenee liikaa ja lakkaa pelittämästä.

Siitä ei minulla tietoa, voiko se latausjännite nousta liian korkeaksi jos jäähdytys ei pelaa.
Ylimääräinen lataushan haihtuu lämpönä ilmaan.

Vesa
Kompetenssin on hyvä olla kohdallaa.

Avatar
pete75
Viestit: 42
Liittynyt: 31 Maalis 2009 19:02
Moottoripyörä: Yamaha XVS 1100

Re: XVS125 Drag Star latausongelma

Viesti Kirjoittaja pete75 »

vesalama kirjoitti:Mittaa vielä se lataus kun on jännitteensäädin kiinni ja kato mitä näyttää.
Jännite näyttää ihan samaa riippumatta siitä onko pyörä käynnissä vai ei. Mun akku näyttää täynnä sellasta 13,5 volttia. Ei ole mitään vaikutusta onko pyörä käynnissä vai ei tai kuinka vääntää kaasua.
vesalama kirjoitti:Akun maadoitus tarkistettu?
Akku ottaa kyllä maihin kun mittaa vastusta. Periaatteessa kuitenkin ihan mahdollista, että isompi määrä virtaa jää johonkin jumiin.
vesalama kirjoitti:Voiskohan se selvitä kun mittaa ensin latauksen akulta ja kattoo lukeman, siirtää sitte mittarin maa runkoon ja jos tulee ero, niin käsittääkseni se kertoisi yhteyden runko-akku olevan puutteellinen.
Täytyy kokeilla.
vesalama kirjoitti:Muistelisin että joku on vaihtanut tuon jännitteensäätimen paikkaa koska tuolla se ei jäähdy kunnolla.
Moottorin etuosaan ovat niitä laittaneet.
Katselin, että jotkut on myös poranneet reikiä jännitteenssäätimen kotelon etureunaan ilmankierron parantamiseksi.
vesalama kirjoitti:Viritteleppä yleismittari kiinni niin että näet sen liikennettä varrantamatta ajon aikana. Jos latauksen jännite laskee, niin jänniteensäädin lämpenee liikaa ja lakkaa pelittämästä.

Siitä ei minulla tietoa, voiko se latausjännite nousta liian korkeaksi jos jäähdytys ei pelaa.
Ylimääräinen lataushan haihtuu lämpönä ilmaan.

Vesa
Jännite laskee pikkuhiljaa ajona aikana kun akun varaus laskee. Latausjännitettähän sieltä ei saa mitattua kun se ei lataa.

vesalama
Viestit: 605
Liittynyt: 17 Loka 2008 22:13
Moottoripyörä: Yamaha XVS1300 Midnight Star
Oikea nimi: Vesa Salama

Re: XVS125 Drag Star latausongelma

Viesti Kirjoittaja vesalama »

Koittaa sit suoraan jännitteensäätimeltä tulevasta johdosta ajonaikainen lataus.

Toi jos ei jännite ole yli 14V koneen käydessä viittaa kyllä jännitteensäätimen vikaan mielestäni.
Tai voihan olla johto poikki, saatko mitattua onko johto kunnosa?
Kompetenssin on hyvä olla kohdallaa.

Avatar
pete75
Viestit: 42
Liittynyt: 31 Maalis 2009 19:02
Moottoripyörä: Yamaha XVS 1100

Re: XVS125 Drag Star latausongelma

Viesti Kirjoittaja pete75 »

vesalama kirjoitti:Koittaa sit suoraan jännitteensäätimeltä tulevasta johdosta ajonaikainen lataus.

Toi jos ei jännite ole yli 14V koneen käydessä viittaa kyllä jännitteensäätimen vikaan mielestäni.
Tai voihan olla johto poikki, saatko mitattua onko johto kunnosa?
Kyllä ne piuhat mun mielestä on kunnossa kun sinne säätimeen päähän tulee akulta jännite kun pyörä ei ole käynnissä.

Kävin hakemassa Stormilta uuden jännitteenssäätimen. Huomenna selviää auttaako se kun ehdin kytkemään sen kiinni.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Sähkölaitteet, sytytysjärjestelmä ja bensansyöttö”