XVS1100 Tulvii

Käynnistys, bensansyöttö, vilkut, valot, akku...
Täältä löytyy apua, jos mp on ihan pimee tai hyytyy kesken ajon.
piilofarkku
Viestit: 115
Liittynyt: 13 Helmi 2012 20:18
Moottoripyörä: BMW R1200GSA, Suzuki GS450S vm1986
Oikea nimi: Jani Mäkynen

XVS1100 Tulvii

Viesti Kirjoittaja piilofarkku »

Niin, vermeet on tehty ajoa varten ei seisotamista... :D
Eli kaasareiden ylivuotoputkesta/letkusta tulvii ja kastelee tulpat.

Taustaa, kaasareihin laitoin dynojetin suutinsarjan marraskuussa. Tankki oli irti n. pari kuukautta ja sai uuden maalin...
Faktaa: Tankkiin oli ilmestynyt roskaa, ilmeisesti duunipaikalla joku riehunut omin luvin mun työpisteellä missä pidin tankkia ilman korkkia, jotta tuulettuisi...
Tankki nyt putsattu ja letkut puhallettu "puhtaaksi", samoin suodatin. Bensa pumpunkin avasin ja varmistin ettei siellä ole likaa pyörimässä.
Kaasarit on nyt putsattu kolmeen kertaan mutta tulvii edelleen. Poistamalla pumpun toiminnasta käy kyllä, eikä tulvi mutta ei tietenkään kestä kierrättämistä...
Tiedän kokemuksesta että roskat bensalinjastossa voivat olla tosi hankalia saada pois, jos sille päälle sattuu. Mutta kaasareista ei löytynyt mitään isompaa sontaa, hieman ruostepölyä...

Kysymys: onko neulaventtiileitä rikkoontunut seisottamisella? Näkyvää ei näy ja ajettu 98:lla, joten viinan vihaajat ei pääse syyttämään siitä... :mrgreen:
Tilasin jo neulaventtiilit, suodattimen sekä tiivisteen bensahanalle. Mutta onko muita ideoita kuin kovettuneet neulaventtiilit? Puhaltamalla tuntuu valskaavan hieman, kun kokeillut putsauksen jälkeen kohokammiot irrallaan ja kaasari käännettynä katolleen, sormella kohoa pitäen paikallaan? Vai pystyykö wanha pumppu työntää liian suurella paineella, mitään erillistä paineensäätö venttiiliä siellä ei ole... :shock:
BMW R1200GSA
BMW R1200GS
Yamaha XVS1100 Custom
Suzuki GS450S

Avatar
Petri
Viestit: 644
Liittynyt: 08 Loka 2008 18:21
Yccf:n luottamustoimet: Onhan noita tullut tehtyä.
Moottoripyörä: Wild Star
Oikea nimi: petri.matalalampi(miumau)gmail.com

Re: XVS1100 Tulvii

Viesti Kirjoittaja Petri »

Mulla tulvi kanssa erään kaasariremontin jälkeen XVS 1100.
Vika löytyi uimurin ventiilistä joka säätelee polttoaineen määrää uimurissa.
Tarkemmin, se osa mihin polttoainetasoa säätelevä neula osuu on irtonainen holkki, holkin ja kaasarin alumiinirungon välissä on O rengas joka oli rikki, eli polttoaine valu kaasariin ohi neulan, polttoainetta tuli ulos aikas reilusti kun pisti virrat päälle.

Vinkkejä.
Vaihda ne uimurin ristipääruuvit ruostumattomiin kuusiokoloruuveihin.
Laita vain pensiinille sopivia O renkaita, tavallisetkin käy mutta ei ole ikuisia.

Petri

piilofarkku
Viestit: 115
Liittynyt: 13 Helmi 2012 20:18
Moottoripyörä: BMW R1200GSA, Suzuki GS450S vm1986
Oikea nimi: Jani Mäkynen

Re: XVS1100 Tulvii

Viesti Kirjoittaja piilofarkku »

Joo, itsekkin olen kääntynyt niihin o-renkaisiin... No neulat o tulos tiivisteiden kera, toivottavasti pikaseen et saa koekäytettyy ennen ku tiet sulaa! onhan nuo jo 13 vuotta vanhat, et varmaan hyvä jo vaihtaa... Samoin suodatinkin tulee sit vaihdettuu :D
Tänään varmistin bensapumpun ja mittasin sen paineen, normi 0-5bar mittarin neula vähä värähti vaan johonkin 0,2bariin, eli kunnossa on. :P
Neulaventtiilit ja suodattimen tilasin motosport.com putiikista, näyttää olevan kohtuu hintaisia ja hinnatkin näyttää euroissa! 8-)
Viimeksi muokannut piilofarkku, 01 Helmi 2013 19:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
BMW R1200GSA
BMW R1200GS
Yamaha XVS1100 Custom
Suzuki GS450S

Avatar
Stefan
Viestit: 138
Liittynyt: 08 Loka 2008 18:44
Yccf:n luottamustoimet: Kansainvälisten asioiden hoitaja 2002-2004 (?), Etelän kuvernööri 2002 (?)
Moottoripyörä: Chang Jiang 750 -72, BMW K1200LT -06

Re: XVS1100 Tulvii

Viesti Kirjoittaja Stefan »

Tämä aihe tuli sopivasti :) Yritin kesällä, kolmen vuoden seisonnan jälkeen, käynnlstää Virago 1000 vm-86. Heitti bensat lattialle joten ajattelin, ei sitten, korjataan talvella. Jos nyt otan kaasarit pois kannattaa varmaan kerralla varmistaa että kaikki tarvittavat toimeenpiteteet hoituu. Itse ajattelin kaikki mahdolliset tiivisteet sekä kalvot.
Saisinko ehdotuksia mitä kaikkea kannattaa tehdä :?:
Mistä vois helposti ostaa "remonttisarjan" :?:
A man gotta do what a man gotta do!

piilofarkku
Viestit: 115
Liittynyt: 13 Helmi 2012 20:18
Moottoripyörä: BMW R1200GSA, Suzuki GS450S vm1986
Oikea nimi: Jani Mäkynen

Re: XVS1100 Tulvii

Viesti Kirjoittaja piilofarkku »

Kaikki mitä on kumista hapertuu joskus... :x
Mut arimmat on varmaankin siel kohokammiossa ja tietenkin kalvot.
Täydellistä korjaus-sarjaa ei oo mun silmiin viel tullu vastaan, mut neulaventtiilisarjassa tulisi kohokammion tiiviste myös mukana. Enää jäis sit kalvot hommaa erikseen...
Neulaventtiilin numero on 5EL-14107-12-00 mut varmista viel et toi käy, muistaaksen stormin kaupan mukaan tuo käy niin xvs kuin xv ym ym ym ym...
Kaasarit irti ja purkaa sekä tarkistaa, myös ns imusarjat...
BMW R1200GSA
BMW R1200GS
Yamaha XVS1100 Custom
Suzuki GS450S

762
Viestit: 200
Liittynyt: 07 Loka 2008 23:09
Moottoripyörä: FJR 1300 2008

Re: XVS1100 Tulvii

Viesti Kirjoittaja 762 »

Mä käytän pyörän määräaikais huollossa eikä koskaan ole harmia,suosittelen!

piilofarkku
Viestit: 115
Liittynyt: 13 Helmi 2012 20:18
Moottoripyörä: BMW R1200GSA, Suzuki GS450S vm1986
Oikea nimi: Jani Mäkynen

Re: XVS1100 Tulvii

Viesti Kirjoittaja piilofarkku »

Heh... On totakin käytetty määräaikaishuolloissa, ennen mua... Venttiilin säädöt oli perseellään, perän öljyt vaihtamatta, äänenvaimennin ruostunut jumiin eli tuskimpa öljysutiakaan on vaihdettu, vaijerit voitelematta. Ja vain toisen puolen etupumpun stefat oli vaihdettu. 8 vuotta vanhat kumit oli alla ostaessani...
Eli valohoitoa ollut! Mä en viitti viedä, menee viel rahat terveys ja mitä muuta :evil:
Toisaalta onnistuuhan nuo itseltäkin, vähemmän osia kuin autoissa... ;)
Epäilen että tolla pyörällä on - aika vs ajetut kilsat - kisan voittanut aika, ajettu varmaan aurinkoisina päivinä ja yli 20 asteen lämmössä, eli vähän 11v/24000km... :D
BMW R1200GSA
BMW R1200GS
Yamaha XVS1100 Custom
Suzuki GS450S

Avatar
virago750
Viestit: 166
Liittynyt: 09 Loka 2008 09:37
Moottoripyörä: xv750 Virago

Re: XVS1100 Tulvii

Viesti Kirjoittaja virago750 »

piilofarkku kirjoitti:Heh... On totakin käytetty määräaikaishuolloissa, ennen mua... Venttiilin säädöt oli perseellään, perän öljyt vaihtamatta, äänenvaimennin ruostunut jumiin eli tuskimpa öljysutiakaan on vaihdettu, vaijerit voitelematta. Ja vain toisen puolen etupumpun stefat oli vaihdettu. 8 vuotta vanhat kumit oli alla ostaessani...
Eli valohoitoa ollut! Mä en viitti viedä, menee viel rahat terveys ja mitä muuta :evil:
Toisaalta onnistuuhan nuo itseltäkin, vähemmän osia kuin autoissa... ;)
Epäilen että tolla pyörällä on - aika vs ajetut kilsat - kisan voittanut aika, ajettu varmaan aurinkoisina päivinä ja yli 20 asteen lämmössä, eli vähän 11v/24000km... :D
Jos alla on 8 vuotta vanhat renkaat ja niissä viel edes jonkin verran pintaa, niin ei ole tainnut ajossa olla muuta kuin mainitseminasi aurinkoisina +20 asteen keleillä. Eli tuore pyörä sulla, just sisäänajettu, joskin huollot tehty hutaisten :)

piilofarkku
Viestit: 115
Liittynyt: 13 Helmi 2012 20:18
Moottoripyörä: BMW R1200GSA, Suzuki GS450S vm1986
Oikea nimi: Jani Mäkynen

Re: XVS1100 Tulvii

Viesti Kirjoittaja piilofarkku »

Oli pintaa mut hengenvaaralliset, niin sateellakin kuin tiukassa mutkassa. Ei minkäänlaista pitoa satella, tuntu vaikeemmalta ajaa kuin mustalla jäällä. Ja se eturengas, sai puristaa mutkassa voimalla, sen verran hypytti että hiki tuli kun mutkiin paisko... :evil:

No, aasinsillasta tullimaksuun... DHL teki tullauksen kaasarinosista, mut olin tilatessa luonnollisesti laittanut kotiosoitteen (virhe) ja tänää olivat käyneet oven takana... Voi niitä aikoja kun vielä viitsivät soittaa et onko kotona vai töissä! :D
No jos huomen osaisivat työpaikalle käväsee ja jatkossa pitää muistaa laittaa työosoite. Näköjään tääl paketit kulkee enimmäkseen virka-aikaan. UPS:llä sama oire... :mrgreen:
BMW R1200GSA
BMW R1200GS
Yamaha XVS1100 Custom
Suzuki GS450S

piilofarkku
Viestit: 115
Liittynyt: 13 Helmi 2012 20:18
Moottoripyörä: BMW R1200GSA, Suzuki GS450S vm1986
Oikea nimi: Jani Mäkynen

Re: XVS1100 Tulvii

Viesti Kirjoittaja piilofarkku »

Dodii...
Käy ja kukkuu, pikku vika iso harmi! :D
Samal tuli säädettyy kohopinnat, olivat hieman yli...
Tarkistaminen on lastenleikkiä, läpinäkyvä letku nippaan ja ruuvi auki! Mutta säätäminen...
Tehtaan korjaus opas antaa ymmärtää että kaasarit pitää ottaa irti ja avata, sitten toistaa mittaus.
Korjausopas taas kertoo, että säätäminen onnistuu kaasarit paikallaan. No edellyttää tietenki että saa ristipääruuvit nylppäämättä auki! :twisted:
Kokeiltuani ja tietenkin se hankalin ruuvi ei suostunut aukeemaan, olinhan ne laittanut äh-momenttiin juuri äsken!? Luovutin suosiolla, ei
suostunut aukeemaan vaikka oli oikean kokonoinen ja tuliterä ristipää käytössä... Irti, onhan tuo jo harjoteltu!!!
Loppujen lopuksi kaasareiden irroitus on aika suoraviivaista, takapenkki, kuskinpenkki,tankki, ilmansuodatin, ilmaboxi, letkut, vaijerit ja sit revitäänkin Mikuneita irti?! :D
Varsinki kun kaasarit ovat jo olleet irti, niin laittaa tankin valeeseen paikalleen niin pääsee heti tarkistamaan! :)

Nyt sitten odotellaan teiden sulamista! 8-)

EDIT: Neulojen mukana ei tullutkaan kohokammion tiivisteitä, vaikka surffatessani se joissain kuvissa näkykin (etsitty Yamahan numerolla)
BMW R1200GSA
BMW R1200GS
Yamaha XVS1100 Custom
Suzuki GS450S

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Sähkölaitteet, sytytysjärjestelmä ja bensansyöttö”