Sivu 2/2

Re: Willen madallus

Lähetetty: 27 Maalis 2021 12:03
Kirjoittaja Vesa
..ja keulan saa alas perinteiseen tapaan ihan holkeilla.
Ei kylläkään saa jos on vakijouset. Sieltä kun ei ole paikkaa niille holkeille.
Sitten onnistuu jos on vaihdettu progressiiviset jouset jotka ovat yleensä lyhyempiä kun vakiot.

Re: Willen madallus

Lähetetty: 27 Maalis 2021 12:35
Kirjoittaja VeSaSo12
Okay.
Vakikeulaan myydään niitä holkkeja kolmella kympillä netissä. Tosin ne on XVS1300 malliin, eli ilmeisesti erilaiset kuin Willessä.

Mutta, ihan asiallinen kommentti. Kannattaa katsoa sopivuus ensin.

-Vesa

Re: Willen madallus

Lähetetty: 27 Maalis 2021 18:51
Kirjoittaja Petri
Madalluksesta. Mielestäni riittää että takapäätä pudottaa n.3-4cm sen jälkeen tulee ongelmaksi pohjaanlyönti kuopissa maahan, jopa yksin ajaessa.
Ajo-ominaisuus paranee huomattavasti, esim. kiertoliittymissä ja muissakin jyrkissä kaarroksissa.

Etupään madalluksesta en sano mitään kun ei ole kokemusta, enkä ole siitä ikinä tässä kerhossa olleen puhetta, mutta eikös se palauta pyörän vaakatason samaan mikä on ennen madallusta, ainoa asia että painopiste on alempana, paraneeko siinä sitten ajo-ominaisuus mikä saadaan pelkällä takapään madalluksella?

Re: Willen madallus

Lähetetty: 27 Maalis 2021 19:51
Kirjoittaja Vesa
tulee ongelmaksi pohjaanlyönti kuopissa maahan
Tuostakin pääsee eroon kun rakentaa ns. Roadwingin ;)
Eli modaa Goldwingin takajousi/iskari sydeemin sinne. Kolme kertaa parempi
vaimennin ja reilusti jäykempi jousi. Vieläpä mahdollisuus kauko-ohjauksella säätää
jousen esijännitystä.
Mä ajoin viime kesän sellasella ja täytyy sanoo et on kun toinen mopo :P

Ja jos joku sellaista kaipaa niin mulla ois kaks valmista settiä.

Re: Willen madallus

Lähetetty: 27 Maalis 2021 20:59
Kirjoittaja VeSaSo12
ajo-ominaisuudet on monen asian summa.

helpoimmalla / halvimmalla pääsee kun tarkistaa ilmanpaineet. Kaksipäällä ja matkatavarat mukana niin voi laskea hyvin 10-20% enemmän painetta kuin normiajossa.

Willessä yms raskaammissa mopoissa on hyvä alusta jo tehtaalta lähtiessään.

Re: Willen madallus

Lähetetty: 27 Maalis 2021 22:03
Kirjoittaja Vesa
Willessä yms raskaammissa mopoissa on hyvä alusta jo tehtaalta lähtiessään.
Ikävä olla taas vastarannankiiski mut nimenomaan Willessä niin kuin monessa muussakin
customissa on auttamattomasti alimitoitettu jousitus. Jos olisi muuta niin miksi niin monet
valittaa pohjaanlyönneistä? Tai miksi olen useampaan kymmeneen Willeen ja jokuseen
Dragstariinkin vuosien varrella vaihtanut vahvempaa jousta? Varsinkin takajouset on onnettomia.
Samoin kun Dragstareissa etujouset. Molemmat sekä 650 ja 1100 hyötyvät rutosti vaihdosta
progressiivisiin jousiin. Miksei Willekin mutta ei niin kriittinen kun pienemmissä.
Onhan tuollainen löysä jousitus mukava määrättyyn pisteeseen saakka mutta heti kun vähän
kasvattaa kuormaa, vauhtia tai aggressiivisempaa ajotyyliä niin se on nimenomaan jousitus
kun tekee ajosta epämukavaa. Ehkä jopa vaarallista.
Ja vielä mitä tulee tuohon otsikon asiaan eli madallukseen. Jos Willeä madaltaa ilman jousen
vaihtoa niin turha haaveilla kaks päällä ja matkatavaroiden kanssa kulkemisesta ilman asvaltin
raapimisia.

Re: Willen madallus

Lähetetty: 28 Maalis 2021 06:51
Kirjoittaja VeSaSo12
Juu, Poikkesin vähän aiheesta.

Saisiko joku linkitettyä räjäytyskuvan etujousituksesta ? Katsotaan mitä kaikkea etupäälle voi tehdä halvalla / helposti..

-Vesa

Re: Willen madallus

Lähetetty: 28 Maalis 2021 14:19
Kirjoittaja VeSaSo12
No tuossahan se on :

https://www.bikebandit.com/oem-parts/20 ... 3sch117014

Onko tuo Showan valmistama keula ?

-Vesa

Re: Willen madallus

Lähetetty: 28 Maalis 2021 18:52
Kirjoittaja VeSaSo12
Moi

Mielenkiintoinen aihe joten tutkin hieman lisää. En tutkinut vuosimallien välisiä eroavaisuuksia mutta yleisesti :

Vakiojousta ja holkkia voi käyttää keulan madallukseen kun huomioi, että :
1. Katkaistu alkuperäinen jousi on ominaisuuksiltaan samanlainen kuin alkuperäinen jousi.
2. Katkaisematon alkuperäinen jousi asennettuna on hieman alkuperäistä jäykempi johtuen esijännityksestä.

Molemmissa tapauksissa käytetään holkkeja madallukseen.
Molemmissa tapauksissa keula laskee halutun verran.
Kummassakaan tapauksessa jousitukseen ei tule progressiota.
Kumpikaan keino ei estä jousen pohjaamista.

Hintaero on kyllä huomattava. Ostaja tekee valinnan 30euron ja 300euron välillä.

Lisää aiheesta mm. tuolta : https://www.youtube.com/watch?v=cxz6An3GPoU

-Vesa