Pompotin

Foorumissa voit kysellä toisilta käyttäjiltä ratkaisua moottoripyörässäsi ilmenneeseen ongelmaan/vikaan.
Yahvirta
Viestit: 11
Liittynyt: 17 Touko 2018 13:58
Oikea nimi: Ahti Virtanen

Pompotin

Viesti Kirjoittaja Yahvirta »

Moi,Ostin keväällä 535 viragon ja pian huomasin että meno on pompottavaa.Kirjoittelin aiheesta jo silloin mutta kun sivut on olleet pois toiminnasta niin juttu jäi vähän kesken.Siis etupää tuntuis pompottavan,pahiten siinä 60-80 nopeudessa.Okei,aattelin että pitää tasapainottaa etupyörä ja kun rengas ei ollut enää paras mahdollinen niin vein etufillarin liikkeeseen,rengas vaihdettiin ja tasapainotettiin mut ei vaikutusta.Sit sain neuvon että ehkä etuiskarit löysät ja etupumput remontoitiin,stefat ohjainrenkaat öljyt jne vaihdettiin..ei vaikutusta ,pompottaa.Sitten vein etupyörän liikkeeseen missä tehtiin rihtaus eli säädettiin pinnoista vanteen suoruus, tasapainoitus jne.Ei vaikutusta pomppii.Sit takapyörän kimppuun,uusi rengas tasapainoitus.Ei auttanut.Siis onko tuo pompotus kyseisen pyörän ominaisuus vai mikä? Tämä on kuudes pyöräni enkä ennen ole törmännyt moiseen käytökseen.

vesalama
Viestit: 605
Liittynyt: 17 Loka 2008 22:13
Moottoripyörä: Yamaha XVS1300 Midnight Star
Oikea nimi: Vesa Salama

Re: Pompotin

Viesti Kirjoittaja vesalama »

Tervehdys.

laakerit lienee myöskin vaihdettu?

Ilmanpainetta voisit koittaa lisätä, se on joillakin auttanut.

Mulla itellä auttoi rihtaus ja tasapainoitus aikoinaan ja 1100 kohdalla jousitus remppa.

Ohjainlaakerin välys kannattaa tarkistaa, eli pyörä keskituelle ja etuhaarukasta renkaan akselin
kohdalta kun vetää eteenpäin, ei saisi olla klappia.

Tuo sanomasi nopeus on osoittautunut lähes kaikilla olevan sama, siis niillä joilla ongelmaa on ollut.

Vesa
Kompetenssin on hyvä olla kohdallaa.

Avatar
HirviMikko
Viestit: 920
Liittynyt: 05 Loka 2008 10:34
Yccf:n luottamustoimet: Hallituksen jäsen joskus ammoisina aikoina, jolloin jäsennumerot olivat 2- tai 3-numeroisia. Webmasterina tosi kauan syksyyn 2013 asti. hirvimikko(at)yccf.fi
Moottoripyörä: Virago 750, vm.1997

Re: Pompotin

Viesti Kirjoittaja HirviMikko »

Viragon keula on verraten löysä, joten pienikin "juttu" jossain voi vaikuttaa pompotukseen.

Onko sinulla siinä jokin pleksi, siis tuulilasi? Tai jotain työkalurullia valojen alla tai ihmevirityksiä sarvien päällä? Irroitapa ne kokeeksi pois. Jos tuo auttoi, niin sitten pistä takaisin paikalleen vähän eri säädöillä.
- Hirvi-Mikko -

Yahvirta
Viestit: 11
Liittynyt: 17 Touko 2018 13:58
Oikea nimi: Ahti Virtanen

Re: Pompotin

Viesti Kirjoittaja Yahvirta »

Noihin kysymyksiin vastaus on että rihtauksen yhteydessä laakeri etupyörästä tarkastettiin,ei välystä.Myös akseli on suora.Ei ole minkäänlaisia laukkuja edessä,ainoastaan sissybarin takana pieni työkalulaukku ja sekin lähes tyhjä.Ohjauksen laakerissa ei tunnu välystä etuhaarukasta heiluttaessa pyörän ollessa pukilla etupyörä irrallaan.Uutta etupyörää ei saa enää Yamahan maahantuojaltakaan,malli -96.Käytettyä etupyörää olen googlannut pyöräpurkaamoista kotimaasta,euroopasta ensin ei löytynyt mutta nyt on Saksasta tulossa käytetty etupyörä.Toki riskihän siinäkin että voi olla samanlainen tai huonompi mutta jos se epäonnistuu niin keinot on sitten pyörän vaihto tai vaan kestää pomppiminen.Ajeluni kyllä rajoittuu yleensä aika lyhyihin pyrähdyksiin,en koskaan lähde minnekkään maailmankiertueille siksi ei ole mitään laukkujakaan ja niin ei ole plexiäkään koska ne mielestäni lisää kypärämelua.

vesalama
Viestit: 605
Liittynyt: 17 Loka 2008 22:13
Moottoripyörä: Yamaha XVS1300 Midnight Star
Oikea nimi: Vesa Salama

Re: Pompotin

Viesti Kirjoittaja vesalama »

1100 virren kanssa menettelin suraavasti ja tiedän ettei ihan sääntöjen mukaan menny.
Elikkä: pyörä keskituelle ja etupää ilmaan.

Pyöritin eturengasta ja havitsin sen heittävän kehäsuunnassa, ei paljoa mutta kuitenkin.
Vanne oli rihdattu aiempana kesänä mutta rengas vaihdettu sen jälkeen.

Rihtasin renkaan siinä pyörässä kiinni ollessa ja sain heiton ja pompotuksen pois.

Tiedä sitten vaikuttaako tuo renkaan vaihto jotenkin rihtaukseen.
Tasapainotus oli tehty sillä "käsikoneella" mikä nyt on ainoa oikea tapa MP-renkaissa.

Vesa
Kompetenssin on hyvä olla kohdallaa.

Pate05
Viestit: 7
Liittynyt: 06 Kesä 2016 16:31
Moottoripyörä: Yamaha Drag star 1100 Classic
Oikea nimi: Markus Lammi

Re: Pompotin

Viesti Kirjoittaja Pate05 »

Vesa tuossa jo toikin esiin yhden mahdollisen syyn eli renkaan kehän heiton. Tuollaiseen oon itse törmännyt katuenskan renkaassa.
Onhan rengas noussut vanteelle joka kohdassa? Onko jarrulevy suora?

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Mp-korjausta ja säätöjä”