Sivu 1/2

Pyörä pystyyn / Virago 535:n öljynvaihto

Lähetetty: 06 Joulu 2009 17:30
Kirjoittaja masu
Moi,

en keksinyt parempaakaan osastoa tälle. Viisaampi voi siirtää parempaan paikkaan.

Pitäisi öljyt vaihtaa Viragoon (535). Mutta keskiseisontatukea ei ole.
Eli miten laitatte pyörän suoraan? Käyttääkö joku vaikkapa Bilteman customeille tarkoitettua tukea? (bilteman netissä tuotenumero 82185.)

Kaikki muutkin vinkit öljynvaihdosta, ja ennen kaikkea siitä, mitä tällainen noviisi todennäköisesti unohtaa, otan kiitollisena vastaan.

Re: Pyörä pystyyn / Virago 535:n öljynvaihto

Lähetetty: 06 Joulu 2009 20:07
Kirjoittaja Ellu
Keskitueksi toimivan ja helpon ratkaisun näin kerran kaverilla: Otetaan reilun puoli metriä pitkä ja noin 25-30 senttiä leveä, riippuen pyörän maavarasta, pala paksua vaneria tai liimapuuta. Sen toiseen päähän ruuvataan tukevasti esim vanha metallinen pöydänjalka. Valmista tuli! Lauta asetetaan sopivaan kohtaan motin alle ja pöydänjalkaa vipuna käyttäen kammetaan pyörä laudan syrjän päälle. Jos vehje on onnistunut, niin pöydänjalka pitää laitteen (ja pyörän) pystyssä :ugeek:

Tämän teki Timppi Elluksi naamioituneena 8-)

Re: Pyörä pystyyn / Virago 535:n öljynvaihto

Lähetetty: 06 Joulu 2009 20:12
Kirjoittaja Ves@
Ei kai pelkässä öljynvaihdossa keskitukee tartte.
Pyörä nojalleen jotain vasten, niin että on lähes suorassa, roppu auki ja öljyt pihalle.
Ei mullakaan keskijalka kesällä paikallaan ole, sehän on ihan karmeen näköinenkin :mrgreen:

Re: Pyörä pystyyn / Virago 535:n öljynvaihto

Lähetetty: 06 Joulu 2009 21:40
Kirjoittaja HirviMikko
masu kirjoitti:Pitäisi öljyt vaihtaa Viragoon (535). Mutta keskiseisontatukea ei ole.
Eli miten laitatte pyörän suoraan?
Miksi se pyörä pitää suoraan saada - siksikö, että valuisi enemmän vanhaa öljyä pois? Jos tuo on se tarkoitus, niin sitten kun proppu on irti, niin käännä pyörää toiselle kyljelleen niin pitkälle, kuin ruista ranteessa riittää pitämään sen vielä pystyssä. Ja sitten taas toiselle kyljelleen. Ja sitten taas toiselle kyljelleen. Valuu norona öljyä monen käännön ajan. Ei siinä suoruutta tarvita ja valuu tyhjemmäksi kuin millään palikoilla.

Ja tuo LK-1:n vinkki on tosiaan hyvä muistaa. Minäkin väänsin 535:sta alumiinikierteen pois ensimmäisessä öljynvaihdossa.

Re: Pyörä pystyyn / Virago 535:n öljynvaihto

Lähetetty: 06 Joulu 2009 21:55
Kirjoittaja ludwig
ei tarvi öljynvaihtoon keskitukee, menee ihan ok sivutuella. öljyntasoo/pintaa kun ikkunasta kattoo niin joku irto (meikki)peili sopivasti lattialle kallelleen jonkun palikan päälle, tai sitten 'kaveri' pitään pyörää pystyasennossa sen aikaa.

sen öljysuodattimen kannen ruuvit on tosiaan 10 Nm kireet, kevyesti --- momenttiavain on hyvä.


noi annetut telineohjeet ei toimi 535:llä kun sen mahan alla ei oo suoraa kohtaa mihin sen 'nostopalikan' laittais, ja öljypohjan alta ei kannata riskeerata nostaa. siihen pitäis veistellä joku muotoadapteri väliin - aikas hankalaa...

sen sijaan toimiva nostotapa on seuraava:

kattoon kiinni tukeva kannatin/nostolenkki tai joku tukeva 'raamipukki' josta voi ripustaa pyörän roikkuun. eihän se paina kun vajaa 200 kg KOKO pyörä, etupää siitä alle puolet.

liina emäputken alta lenkiksi (siitä missä etupyörä kääntyy), siihen vaijeritalja, jolla 'pumppaa' pärrän ilmaan. Toimii.
(nousee toki tukevalla räikkäliinalla suoraankin)

voi nostaa myös perän ilmaan, penkin alta runkoputkista (penkki siis irti...) - tai molemmista päistä vaikka koko pyörän.
lähtee esim. renkaan vaihdossa pyörät näpsästi irti.

Ludwig

Re: Pyörä pystyyn / Virago 535:n öljynvaihto

Lähetetty: 06 Joulu 2009 22:08
Kirjoittaja masu
Kiitos vinkeistä ja huomautuksesta - vaihdetaan öljyt pyörä vinossa. Ei varmaankaan tarvi myöskään takapään öljyjä varten suoristaa?

Ainakin yksi kysymys vielä: onko väliä, onko öljy mineraaliöljyä vai synteettistä, vai semisynteettistä? Synteettistä löytyisi nurkista, joten sitä olis aika näppärää käyttää.

Re: Pyörä pystyyn / Virago 535:n öljynvaihto

Lähetetty: 06 Joulu 2009 23:49
Kirjoittaja ludwig
öljyn täyttötaso pitää tarkistaa suorassa, sekä edessä että takana - kaveri pitään sevverta pyörää pystyssä kun tasaa takaöljyn - tasan täyttöreiän reunaan, ja tulppa kiinni.

yamalube 4-s 10W40 on semisynteettinen, toimii Virressä hyvin.

(öljystä alkanee taas sen sortin vääntö, että siihen en osallistu.)

Ludwig

Re: Pyörä pystyyn / Virago 535:n öljynvaihto

Lähetetty: 07 Joulu 2009 16:45
Kirjoittaja pänksi
Sitten tarviit vielä o-renkaan suodattimen kanteen ja tiivisteprikat öljytulppiin, koneeseen yksi ja perään kaksi.

Re: Pyörä pystyyn / Virago 535:n öljynvaihto

Lähetetty: 07 Joulu 2009 20:35
Kirjoittaja akkipaa
Minä nostin xvs:n hallitunkilla takapyörän edestä ja laiton lautapinon mopon alle, siihen missä öljypohja loppuu. Sillä sain takarenkaan (vähän) ilmaan. Hyvin pysyi pystyssä. Kun vaihdoin jouset ja öljyt etuiskareihin, nostin hallitunkilla vielä rungon etumutkasta (lauta siinäkin vielä alla naarmuja estämässä) ja sain koko pyörän ilmaan. Ei se nyt mitenkään tukeva systeemi ollut, enkä tosin jättänyt mopoa yksin tuohon asentoon.

(Öljyä laitoin oppikirjan mukaan ja tarkastelen pinnan tarkemmin ehtiessäni. Just tuolla kaveri pitää pystyssä keinolla (tai teleskooppipeilillä, kunhan keväällä on taas niin paljon valoa, että jotain näkeekin).

Re: Pyörä pystyyn / Virago 535:n öljynvaihto

Lähetetty: 09 Joulu 2009 10:14
Kirjoittaja ludwig
XVS lieneekin helppo nostaa kun on mahan alla putkee, johon tunkin yms. asettaa.
mutta XV 535:ssä ei ole. --- se on vähän sama kuin yrittäis laittaa kolme jalkapalloo toistensa päälle tukevasti seisoon (siis 'lumiukko') - tuppaa putoon pallot alas...

Ludwig