Ykkösputki sininen...

Vaihteet, kytkin, venttiilinsäätö, kardaanit, remmit, ketjut...
Täältä löytyy apua, jos venttiilit nakuttaa, tai korkkasit öljyä vaihtaessasi ruuveista kierteet, tai jos kardaani tärisee tai remmi vinkuu.
Rägsteri2000
Viestit: 18
Liittynyt: 28 Joulu 2012 20:12
Moottoripyörä: Dragstar 1100 Classic

Ykkösputki sininen...

Viesti Kirjoittaja Rägsteri2000 »

Soon Moro,

Suurinpapiirtein XVS 1100 Classicista on vaihtunu kaikki nesteet ja suodattimet talvitallissa... ja tuossa noin vertailtavien valokuvien perusteella lähinnä on käynyt kummastuttamaan tuo ykkös pytyn pakokäyrän sinistyminen.... Tulpat oli molemmissa pytyissä täysin identtiset...ja kilsoja takana vasta 5900 km pyörä vm. 2000... Onko tuo sinistyminen normaalia vai onko syytä tarkistaa venttiilit tjm...

Jotta ei reikä palais...

Terv. 3000

Avatar
Juice
Viestit: 810
Liittynyt: 24 Heinä 2010 01:54
Yccf:n luottamustoimet: Rivimies
Moottoripyörä: XVS 1300A
Oikea nimi: Juha Leppälä

Re: Ykkösputki sininen...

Viesti Kirjoittaja Juice »

Mulle tuli mieleen kaasarin säädöt, olisko laihalla toi ykköspytty? Itse ehkä tsekkaisin sen... mutta amatööri olen näissä asioissa, asiantuntijuuttakin löytyy tästä sakista. :D
sanat: Juice

piilofarkku
Viestit: 115
Liittynyt: 13 Helmi 2012 20:18
Moottoripyörä: BMW R1200GSA, Suzuki GS450S vm1986
Oikea nimi: Jani Mäkynen

Re: Ykkösputki sininen...

Viesti Kirjoittaja piilofarkku »

Villi teoria:
Pakoputkiston rakenne jo itsestään aiheuttaa kyseisen ilmiön, etupytyn putki joutuu tekemään jyrkän mutkan joka aiheuttaa pakokaasujen virtaukseen vastusta ja siten lisää lämpökuormaa.
Takapytyn tilannetta helpottaa valurautanen kulmapala, joka sitoo jo massallaan lämpöä jäähdyttäen pakokaasuja. Myöskään mutka ei oo niin tiukka ja lähellä sylinterikantta kuin edessä...
Vakioputkistolla pitäisi kumminkin kromit aika hyvin pitävän värinsä, itse putki saa muuttaa väriä mut lämpösuojat ei niinkään...
Mut kyl sielt kannattaa kattoo kaasareiden säädöt ja synkronointi, sekä venttiilien säädöt ensin?
Vaikka kilsoja onkin noin vähän, niin vuosien puolesta vois tehdä ison huollon, jollei aiemmin jo ole tehty? Ikinä ei voi liikaa huoltaa, korjata kylläkin ;)
Kaasareiden yksittäinen seos-säätö ei oikein onnistu vakioputkella, johtuen äänenvaimentimien yhdysliitoksesta... :evil:
BMW R1200GSA
BMW R1200GS
Yamaha XVS1100 Custom
Suzuki GS450S

jmmv
Viestit: 97
Liittynyt: 24 Kesä 2012 22:59
Moottoripyörä: Yamaha Dragstar 650 -97

Re: Ykkösputki sininen...

Viesti Kirjoittaja jmmv »

Jostain Amerikkalaiselta sivustolta lukenut että ryyppyä eli kutistusta ei saisi käyttää kuin sen aikaa kun kone käy kunnolla....ei useampaa minuuttia...heti kun käy kunnolla ryyppy pois...ja mahdollisimman nopeasti. Polttamatonta polttoainetta putkessa ja lämpö nousee pakopuolella....
En tiedä pyöristä tarkemmin mutta pisti silmään...joku voi oikaista jos väärää tietoa????

Moottoritekniikka noin yleisesti hallinnassa???

Dragstarin ohjekirjassa myös maininta asiasta ;) Kun löysin...maksimi 3 minuuttia ryyppy päällä ja itsellä puoli-yksi minuuttia max....ja käy kuin enkeli...eikä sinistyksiä putkissa...

piilofarkku
Viestit: 115
Liittynyt: 13 Helmi 2012 20:18
Moottoripyörä: BMW R1200GSA, Suzuki GS450S vm1986
Oikea nimi: Jani Mäkynen

Re: Ykkösputki sininen...

Viesti Kirjoittaja piilofarkku »

Joo, ei kuskikaan kestä liikaa huikkaa. Rupee nenä punottaa... :oops:
Mut onneks näis aika hyvin ilmottaa lämpenemisen, tyhjäkäynti kohoaa pikku hiljaa. Toi Sutsuki ilmottaa sentään selkeesti, siin hyppää kierrokset reilusti, ihme epeli! :D
Ja jos kiirus o ajoon ni huikkaa pienemmällä sen verran et veto tuntuu tasaselta, ei liikaa kumminkaan. Muuten tulee ohjelmaa risteykses käännyttäes ku veto häviää ja sit herää taas... :?
Mut onneks Jammun tehtaal ovat kattoneet et näil voi ajaa viileemmäs kelis, laittaneet lämmityksen kaasareille ni ei oo jäätäny viel kertaakaan!
BMW R1200GSA
BMW R1200GS
Yamaha XVS1100 Custom
Suzuki GS450S

Rägsteri2000
Viestit: 18
Liittynyt: 28 Joulu 2012 20:12
Moottoripyörä: Dragstar 1100 Classic

Re: Ykkösputki sininen...

Viesti Kirjoittaja Rägsteri2000 »

Joo, kiitos kommenteista, oon ittekkin nuo ulkomaiset sivut kahlannut asian tiimoilta. Tarttee vielä tarkistaa kuitenkin noi venarit ja kaasarit ;)

Rägsteri2000
Viestit: 18
Liittynyt: 28 Joulu 2012 20:12
Moottoripyörä: Dragstar 1100 Classic

Re: Ykkösputki sininen...

Viesti Kirjoittaja Rägsteri2000 »

Juu, tsekattu kaasarit ja venttiilivälykset... Kaikki ok, ilmeisesti edellinen omistaja polttanut ryypyllä kaupunki liikenteessä kaaren karrelle :lol: :lol:

Nimimerkkillä: lohkosäädöintutuksi.... :mrgreen:

jmmv
Viestit: 97
Liittynyt: 24 Kesä 2012 22:59
Moottoripyörä: Yamaha Dragstar 650 -97

Re: Ykkösputki sininen...

Viesti Kirjoittaja jmmv »

Tuo on yksi mahdollinen syy että ryyppy jäänyt vahingossa päälle...vaikkakin vähän???

Vanhemmat mopomiehet kertonu myös että kun antaa oikein ronttosta ja kunnolla niin putket hehkuu ihan oransseina pimeähkössä yössä...tosin dragstareissa taitaa olla tupla putkitus siis sisempi ja ulompi juuri tuon lämmönsiirtymisen takia....ettei kromipintaan tulisi niitä lämpöjälkiä ;) Mutta lämpimänä on käyny jos värejä löytyy :)

AMi
Viestit: 2
Liittynyt: 29 Syys 2015 09:23

Re: Ykkösputki sininen...

Viesti Kirjoittaja AMi »

Omassa dragstarissa sama ilmiö. Syy selvisi kun irroitin 1 - pytyn pakokäyrän.
Sisäputki oli irronnut ja helisi käyrän sisällä. Eli pakokaasu pääsee sisä ja ulkoputken väliin ja lämpö sinistää ulkoputken.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Moottori ja voimansiirto”